The retailing sector, which offers goods to the end user, applies different practices to invite customers to the sales point. Shopping centres are structures formed with the union of retailers who sell goods for diverse needs, providing their customers with access to various goods they need in a single structure. Not only do the shopping centres provide their customers with a variety of goods in a single location, but they also design miscellaneous activities to turn shopping into a pleasure for them and enable them to spend a nice time together. In this context, it is necessary to properly specify the expectations of customers from shopping centres and the reasons for their shopping center preferences. The subject of this reserch is the evaluation of two shopping centres located in the city centre of Karabuk. In the scope of this research, a survey is given to the visitors of these two shopping centres. The 0-100 rating scale is used to enable participants to give more explicit answers to the survey. Percentage analysis and multiple single-factor analysis of variance (MANOVA) are applied to the acquired data. The result of the research shows that participants give higher scores to the shopping center preference criteria which are related to superior features of a shopping center they visit.
Son kullanıcıya ürün sunan perakendecilik sektöründe müşteriyi satış noktasına çekebilmek için farklı uygulamalar kullanılmaktadır. Tüketiciye, ihtiyaç duyduğu çok çeşitli ürünlere tek bir mekanda erişebilme imkanı veren alışveriş merkezleri, farklı ihtiyaçları karşılayan ürünlerin satıldığı perakende mağazalarının bir araya gelerek oluşturduğu bir yapıdır. Alışveriş merkezleri, ziyaretçilerine sadece ihtiyaç duyduğu birçok ürünü tek bir mekanda sunmakla kalmaz, onlar için alışverişi zevk haline getirmek ve kişisel veya ailevi olarak hoşça vakit geçirmelerini sağlamak için türlü aktiviteler de hazırlar. Bu bağlamda ziyaretçilerin alışveriş merkezlerinden beklentilerini ve alışveriş merkezlerini tercih nedenlerini doğru bir şekilde belirlemek gerekmektedir. Bu araştırma, Karabük şehir merkezinde faaliyet gösteren iki alışveriş merkezinin, ziyaretçileri tarafından değerlendirmelerini konu edinmektedir. Araştırma kapsamında iki alışveriş merkezini ziyaret edenlere anket uygulaması yapılmaktadır. Cevaplayıcıların anket formunda yer alan ifadelere daha net cevaplar verebilmeleri için ölçek olarak 0-100 puan ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilere mertebeli dereceleme ve tek faktörlü çoklu varyans analizi MANOVA uygulanmaktadır. Araştırma sonucunda cevaplayıcıların, ziyaret ettikleri alışveriş merkezinin üstün yanlarıyla ilgili alışveriş merkezi tercih kriterlerine daha yüksek puan verdikleri sonucuna ulaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 2 |