Rapid development in Internet and Information Technologies on the world and Turkey affects the consumers directly and by using these technologies intensively, there has been high amount of changes in consumers’ demands. With the changed consumer profile, keeping up with the changed conditions has been a necessity for the airline companies as the other companies in many sectors which come under high competition. Therefore airline companies, by establishing their own web sites, try to use internet heavily in order to reach more consumers and benefit the whole advantages of internet. In this study, how much Turkish airline companies take place in internet and how actively they use their web sites have been searched. By considering some web site characteristics and marketing activities, web sites of the whole scheduled and non-shceduled Turkish airline companies (9 airline companies) registered to Directorate General of Civil Aviation (Turkish NationalAviation Authority) have been analyzed with content analysis method. At the end of the research, it has been found that 5 airline companies use their web sites in medium level, 4 of them use their web sites actively.
Dünya'da ve Türkiye'de internet ve bilgi teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişim, tüketicileri doğrudan etkilemekte ve tüketicilerin de bu teknolojileri yoğun bir şekilde kullanmasıyla, tüketici taleplerinde büyük değişimler yaşanmaktadır. Değişen tüketici profiliyle birlikte işletmelerin de bu değişen koşullara ayak uydurması, yoğun rekabetin yaşandığı pek çok sektörde olduğu gibi, havacılık sektöründeki işletmeler için de zorunlu olmaktadır. Bu nedenle havayolu işletmeleri, daha çok kitleye ulaşmak ve internetin sunduğu tüm avantajlardan yararlanmak amacıyla, kendilerine ait web sitesi oluşturarak, interneti yoğun bir şekilde kullanmaya çalışmaktadır. Bu çalışmada, Türk havayolu işletmelerinin internette ne kadar yer aldıkları ve web sitesini ne kadar etkin kullandıkları araştırılmıştır. Ulusal sivil havacılık otoritesi olan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne kayıtlı, tarifeli ve tarifesiz yolcu taşımacılığı yapan, 9 havayolu işletmesinin tamamı, bazı web sitesi özellikleri ve pazarlama faaliyetleri açısından içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, 9 havayolu işletmesinden 5’inin web sitesini orta düzey etkinlikte, 4 havayolu işletmesinin ise etkin kullandığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 1 |