Communication in corporations is an activity with wide dimensions like affecting target audience, developing corporate image within financial community, showing corporate activities in the media, making corporate problems, employees, distributors and effected audience understandable, affecting lawmakers and coordinators in decisions for corporation, establishing the pride of being in the corporation among community members and employees, developing corporate image in public, establishing corporate reputation and creating manner change in target audience. Marketing and public relations are the two most important trivets of these dimensions. Viewpoints Adana and Niğde Organized Industrial Zone of corporations to these two concepts and their situation in practice are set forth in this study. In accordance with the obtained data, it is seen that corporations define marketing as product or service presentation. Public relations on the other hand is defined as an honest means of communication, which provides communication between external environment and customers. It is understood that marketing and public relations of corporations operate under the same structure. It is also determined that public relations plays important role in promotion of products and services, interior and exterior communication, issue management, establishment of customer satisfaction, build of trust, creation of image, establishment of relations with media. When the role of corporations in marketing is examined, it is seen that corporations define marketing as the locomotive of the corporation. Marketing is also attributed with functions like market relations and sales, sales and profitability, reflection of corporation to outside, balance of product and price. It is found out that people responsible for planning and conducting marketing communication work under general manager in corporations.
Corporate communication public relations marketing marketing communicationsKEL Codes: M31 M39
Kurumlarda iletişim, hedef kitlesini etkileme, finansal topluluk içinde kurumsal imajı geliştirme, medyada kurumsal faaliyetlerini gösterebilme, kurumsal sorunların, çalışanlar, dağıtımcılar ve etkilenen kitlelerce anlaşılmasını sağlama, kuruma etkisi olan kararlarda yasa yapıcıları ve düzenleyicileri etkileme, topluluk üyeleri ve çalışanlar arasında kurumda bulunmanın gururunu oluşturma, kamuoyunda kurum imajını geliştirme, kurum itibarı oluşturma ve hedef kitlede tutum değişikliği yaratma gibi çok geniş boyutları olan bir etkinliktir. Pazarlama ve halkla ilişkiler bu boyutların iki önemli unsurudur. Bu çalışmada Adana ve Niğde Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren kurumların bu iki kavrama bakış açıları ve uygulamada bunların durumu belirlenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda kurumların pazarlamayı ürün veya hizmet sunumu olarak tanımladıkları görülmüştür. Halkla ilişkiler ise daha çok dış çevre ve müşteriler ile iletişim sağlayan daha dürüst bir iletişim biçimi şeklinde betimlenmiştir. Kurumların genelinde pazarlama ile halkla ilişkilerin aynı çatı altında faaliyet gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca halkla ilişkilerin, ürün veya hizmet tanıtımı, iç ve dış iletişim, sorun yönetimi, müşteri memnuniyetinin oluşturulması, güven sağlama, imaj oluşturma ve medya ile ilişkilerin yürütülmesinde önemli bir rol oynadığı belirlenmiştir. Pazarlamanın kurumdaki rolü irdelendiğinde kurumların pazarlamayı kurumun lokomotifi olarak nitelendirdiği görülmüştür. Yine pazarlamaya, pazar ilişkileri ve satış, satış ve kârlılık, kurumun dışarıya yansıtılması, ürün ve fiyat dengesinin sağlanması gibi işlevler atfedilmiştir. Kurumların çoğunluğunda pazarlama iletişimi planlanması ve yürütülmesinden sorumlu kişilerin genel müdüre bağlı olarak faaliyet gösterdiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 2 |