Research Article
BibTex RIS Cite

OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Year 2015, Volume: 8 Issue: 3, 101 - 110, 29.07.2015

Abstract

Yapılan çalışmanın amacı, ABD ve Japonya otomotiv sektöründe Stratejik Dış Ticaret Politikasının uygulanabilirliğinin belirlenmesidir. Yapılan analiz Balassa’ nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler İndeksi hesaplanarak yapılmış olup, 2000-2013 yılları arasını kapsayan ABD ve Japonya’ ya ait otomotiv ürünleri ihracat rakamları, bu ülkelerin toplam mal ihracatı rakamları, dünyanın yapmış olduğu otomotiv ürünleri ihracat rakamları ve dünyanın toplam mal ihracatı rakamları kullanılmıştır. Böylece söz konusu sektörün rekabet gücü belirlenmeye çalışılmıştır. İndeksin sonuçlarına göre, Japonya otomotiv ihracatında ABD için önemli ağırlığa sahip en büyük rakip konumundadır.

References

  • Akkoyunlu A.S. (1996). Yeni dış ticaret teorileri, Ekonomik Yaklaşım Dergisi, C.7: 71-95.
  • Aktan C ve Vural İ. Korumacı politikalar ve rekabet politikası, Retrieved Novamber 12 from the World Wide www.canaktan.org/hukuk/rekabet-hukuk/korumaci-pol.htm.
  • Alkan S. (1996). Otomotiv sektorü, Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O. Sektör İncelemesi: 9, Ankara,Turkey.
  • Ardıç O. ve Yılmaz P. (2002), para-banka uluslararası iktisat, Türkiye Ekonomisi, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Ayaz T. (2010). Otomotiv endüstrisinde stratejik yönetim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Aydoğuş İ., Diler G. (2009). Tekstil ürünleri ihracatında stratejik dış ticaret yaklaşımı: türkiye ve çin üzerine bir uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, c.11.
  • Ballasa, B. (1965). Trade Liberalisation and Revealed Comparative Advantage, The The Manchester School of Economics and Social Science, No.33.
  • Bedir A. (2002). Türkiye’de otomotiv sanayii gelişme perspektifi, Ankara: İktisadi Sektörler Ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Yayın No DPT: 2660.
  • Çelik K. (2004), uluslararası iktisat, Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Çeştepe H. stratejik ticaret politikası: yarıiletkenlerde Malezya ve güney Kore Arasında bir karşılaştırma, Retrieved July 12 from the World Wide
  • Dalyanoğulları M. (2007). Küreselleşme, küreselleşmenin otomotiv ana ve yan sanayi sektörüne etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, Turkey.
  • Dumanlı S. (1987).Türkiye’de otomotiv sanayinin durumu, yapısal özellikleri ve sorunları” Ankara: DPT Yay.
  • Engin C. ve Polat E. (2010), Türk otomotiv sektörü ve küresel finansal Krizin sektöre etkileri (1996 – 2009)”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, c.2.
  • Görener A. Görener Ö. (2008). Türk otomotiv sektörünün ülke Ekonomisine katkıları ve geleceğe yönelik sektörel beklentiler, Journal of Yasar University, 3(10)
  • Krishna K.,Hogan K. & Swagel P.(1989).The Non-Optimality of Optimal Trade Policy:The U.S. Automobile industry revisited,1979-1985,NBER Working Papers 3118.
  • Krugman, P. (1990). Strategic trade policy and the new ınternational economics, Cambrige, Mas.:MIT Pres.
  • Özer I. (2001), Stratejik ticaret politikaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Seyidoğlu H. (2005), Uluslararası iktisat Eskişehir: Açıköğretim Yayınları.
  • Smith, A (1994). Strategic Trade Policy in the European Car Market, Retrieved Novamber 12 from the World Wide http://www.nber.org/chapters/c8676.pdf
  • Şah Ö.F. (2007), Türkiye otomotiv sektörünün ihracat performans analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (2013/1). Otomotiv sektörü raporu Sanayi Genel Müdürlüğü, Sektörel Raporlar ve Analizler Serisi. www.dtm.gov.tr/dtmweb/index.cfm?action=detayrk...623...

A STRATEGIC FOREIGN TRADE APPROACH IN EXPORT OF AUTOMOTIVE PRODUCTS: AN IMPLEMENTATION ON USA AND JAPAN

Year 2015, Volume: 8 Issue: 3, 101 - 110, 29.07.2015

Abstract

The aim of the study is to determine the applicability of Strategic Foreign Trade Policy in the automotive industry of U.S.A and Japan. The analysis is made using Balassa's Revealed Comparative Advantage Index and also the exports of automotive products belonged to U.S.A and Japan between 20002013, total merchandise exports of countries, global automotive products exports and the total global merchandise export numbers are used. Thus, it is tried to determine competitiveness of the aforementioned industry. According to results of the index, in automotive exporting Japan is in the place of U.S.A’s most severe competitor

References

  • Akkoyunlu A.S. (1996). Yeni dış ticaret teorileri, Ekonomik Yaklaşım Dergisi, C.7: 71-95.
  • Aktan C ve Vural İ. Korumacı politikalar ve rekabet politikası, Retrieved Novamber 12 from the World Wide www.canaktan.org/hukuk/rekabet-hukuk/korumaci-pol.htm.
  • Alkan S. (1996). Otomotiv sektorü, Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O. Sektör İncelemesi: 9, Ankara,Turkey.
  • Ardıç O. ve Yılmaz P. (2002), para-banka uluslararası iktisat, Türkiye Ekonomisi, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Ayaz T. (2010). Otomotiv endüstrisinde stratejik yönetim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Aydoğuş İ., Diler G. (2009). Tekstil ürünleri ihracatında stratejik dış ticaret yaklaşımı: türkiye ve çin üzerine bir uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, c.11.
  • Ballasa, B. (1965). Trade Liberalisation and Revealed Comparative Advantage, The The Manchester School of Economics and Social Science, No.33.
  • Bedir A. (2002). Türkiye’de otomotiv sanayii gelişme perspektifi, Ankara: İktisadi Sektörler Ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Yayın No DPT: 2660.
  • Çelik K. (2004), uluslararası iktisat, Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Çeştepe H. stratejik ticaret politikası: yarıiletkenlerde Malezya ve güney Kore Arasında bir karşılaştırma, Retrieved July 12 from the World Wide
  • Dalyanoğulları M. (2007). Küreselleşme, küreselleşmenin otomotiv ana ve yan sanayi sektörüne etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, Turkey.
  • Dumanlı S. (1987).Türkiye’de otomotiv sanayinin durumu, yapısal özellikleri ve sorunları” Ankara: DPT Yay.
  • Engin C. ve Polat E. (2010), Türk otomotiv sektörü ve küresel finansal Krizin sektöre etkileri (1996 – 2009)”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, c.2.
  • Görener A. Görener Ö. (2008). Türk otomotiv sektörünün ülke Ekonomisine katkıları ve geleceğe yönelik sektörel beklentiler, Journal of Yasar University, 3(10)
  • Krishna K.,Hogan K. & Swagel P.(1989).The Non-Optimality of Optimal Trade Policy:The U.S. Automobile industry revisited,1979-1985,NBER Working Papers 3118.
  • Krugman, P. (1990). Strategic trade policy and the new ınternational economics, Cambrige, Mas.:MIT Pres.
  • Özer I. (2001), Stratejik ticaret politikaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Seyidoğlu H. (2005), Uluslararası iktisat Eskişehir: Açıköğretim Yayınları.
  • Smith, A (1994). Strategic Trade Policy in the European Car Market, Retrieved Novamber 12 from the World Wide http://www.nber.org/chapters/c8676.pdf
  • Şah Ö.F. (2007), Türkiye otomotiv sektörünün ihracat performans analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (2013/1). Otomotiv sektörü raporu Sanayi Genel Müdürlüğü, Sektörel Raporlar ve Analizler Serisi. www.dtm.gov.tr/dtmweb/index.cfm?action=detayrk...623...
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatih Yücel This is me

Ayşe Ergin

Publication Date July 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Yücel, F., & Ergin, A. (2015). OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 101-110.
AMA Yücel F, Ergin A. OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. July 2015;8(3):101-110.
Chicago Yücel, Fatih, and Ayşe Ergin. “OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8, no. 3 (July 2015): 101-10.
EndNote Yücel F, Ergin A (July 1, 2015) OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8 3 101–110.
IEEE F. Yücel and A. Ergin, “OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 3, pp. 101–110, 2015.
ISNAD Yücel, Fatih - Ergin, Ayşe. “OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8/3 (July 2015), 101-110.
JAMA Yücel F, Ergin A. OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015;8:101–110.
MLA Yücel, Fatih and Ayşe Ergin. “OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 3, 2015, pp. 101-10.
Vancouver Yücel F, Ergin A. OTOMOTİV ÜRÜNLERİ İHRACATINDA STRATEJİK DIŞ TİCARET YAKLAŞIMI: ABD VE JAPONYA ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015;8(3):101-10.