In this study, the school administrators describe the problems caused by the changing education system brought about by the covid -19 epidemic and the methods they use to solve them. The study was carried out with the screening model, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of twelve people determined by random sampling method. The sample was chosen among the school principals and assistants working in public secondary and high schools. Data were collected with a semi-structured interview form. During the epidemic process, school administrators encountered problems, including anxiety and panic, teacher-student absenteeism, not being ready for distance learning, and unsuitable school environments. According to Observations, the Ministry also provides hygiene materials to each school as a precaution, as well as establishing organizations to relay information regarding the steps to be taken when a positive case arises among students. In this process, it was determined that the education administrators simultaneously provided support to the school administrators. On the other hand, it was determined that financial, technical and expert support was applied in solving the problems caused by the epidemic and this was sufficient.
Bu çalışmada covid -19 salgını ile değişen eğitim sisteminin neden olduğu sorunların, okul idarecilerinin bakış açıları üzerinden tanımlanması ve bu sorunları çözmede kullandıkları yöntemler ele alınmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu rastgele örneklem yöntemiyle belirlenen on iki kişi oluşturmaktadır. Çalışma grubu kamu ortaokul ve liseler de görev yapan okul müdürü ve muavinleri arasından seçilerek belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen görüşler doğrultusunda okul idarecilerinin salgın sürecince karşılaşılan sorunları; endişe ve panik durumunun olması, öğretmen-öğrenci devamsızlığı, internet üzerinden yapılan uzaktan eğitimlerde hazır bulunmama ve salgın sürecine uygun olmayan okul ortamlarının bulunması şeklinde gruplandırdıkları görülmüştür. Bakanlığın da önlem olarak her okula gerekli hijyen malzemelerini gönderdiği, ayrıca bu süreçte okullarda ortaya çıkabilecek pozitif vaka durumunda izlenecek aşamalara ilişkin bilgi akışını sağlayacak organizasyonlar oluşturduğu görülmüştür. Bu süreçte eğitim yöneticilerinin de eş zamanlı olarak okul yöneticilerine destek sağladıkları belirlenmiştir. Öte yandan salgının neden olduğu sorunların çözümünde maddi, teknik ve bilirkişiye ulaşma desteğinin uygulandığı ve bunun da yeterli olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.