Bireylerin potansiyellerini gerçekleştirmeleri, daha tatmin edici bir yaşam sürmeleri ve profesyonel gelişimleri gibi konulara odaklanan kişisel gelişim sektörü; bireysel güçlenme, pozitif düşünce, iyimserlik, başarı ve performans, cinsiyete dayalı rol beklentileri gibi belirli ideolojik çerçevelere dayanmaktadır. Bu sektörün önemli bir parçası olan kişisel gelişim kitapları; bu ideolojik temeller üzerine inşa edilmiş dünya görüşlerini çeşitli propagandalar vasıtasıyla sunarak benimsetmeye çalışmaktadır. Bu çalışmada, kişisel gelişim kitapları kapaklarında amacı okurları etkileme ve satın alma konusunda ikna etme olan propaganda taktikleri incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’de basılmış otuz altı farklı kitap kapağı kişisel gelişim alanının çeşitliliği bağlamında amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Seçilen kapaklar, tespit edilen 12 farklı propaganda taktiğine göre gruplandırılarak betimsel analiz ile detaylı olarak incelenmiştir. Yapılan incelemelerde her bir kapak tasarımında en az bir çeşit propaganda taktiğinin kullanıldığı, özellikle annelik, para ve kariyer gibi rekabetin çok olduğu alanlarda taktik sayısının artabildiği görülmüştür. Her sözcüğün bir amaca hizmet edecek şekilde özenle seçildiği, sözcüklerin yeterli görülmediği durumlarda ünlü fotoğraflarından ya da promosyon taktiklerinden faydalanıldığı; sürü ve özdeşlik kavramları üzerinde durulurken psikolojik ve sosyolojik alanlardan destek alındığı görülmüştür. Ayrıca gelişim ve ilerleme mitleri, yaşam tarzı mitleri, beğenilme mitleri, modern aile ve ataerkil toplum mitlerinin yeniden üretildiği tespit edilmiştir.
Propaganda ikna propaganda taktikleri kişisel gelişim kitapları kitap kapağı.
The self-help sector, which focuses on individuals realizing their potentials, leading more satisfying lives, and enhancing their professional development, is essentially grounded in specific ideological frameworks. Personal development books, which have been an integral part of this sector, attempt to propagate and instill worldviews constructed upon these ideological foundations through various forms of propaganda. This study examines propaganda tactics employed on the covers of self-help books with the aim of influencing readers and persuading them to make purchases. The document analysis method, a qualitative research approach, is utilized in this study. Thirty-six different book covers published in Turkey, are purposively sampled to represent the diversity of the personal development field. The selected covers are grouped and meticulously analyzed through descriptive analysis based on 12 different propaganda tactics identified. The examinations reveales that at least one type of propaganda tactic is employed in each cover design, with the number of tactics increasing, particularly in competitive areas such as motherhood, money, and career. Furthermore, it has been observed that myths of progress, lifestyle, approval, as well as modern family and patriarchal society myths, are being perpetuated.
Propaganda persuasion propaganda tactics book cover. self-help books,
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekran ve Medya Kültürü, Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.