Amaç:
Besin etiketleri, gıdaların kimliği niteliğindedir. Gıdaların ne kadar güvenilir olduğu ve içeriklerinin ne derece temiz olduğu konusunda bilgi edinmemizi sağlar. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin paketli gıda tüketimlerini ve etiket okuma bilgilerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem:
Araştırma, bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesi ve diğer bölümlerinde öğrenim gören 258 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Her iki grubun paketli gıda tüketimleri ve etiket okuma bilgileri incelenmiştir. Veriler, yüz yüze anket yöntemiyle ve gönüllülük esasına dayalı olarak toplanmıştır.
Bulgular:
Katılımcıların %53’ü haftada 3-4 kez paketli gıda tükettiklerini belirtmiştir ve bu kişilerin %56,7’si çikolata ve çikolatalı paketli gıdaları tercih etmektedir. Paketli gıda tüketen katılımcıların %41’i, bu ürünleri tüketme sebebi olarak kolay ulaşılabilir olmasını göstermiştir. Katılımcıların %56,7’si ise etiketlerde yer alan besin değerleri tablosunu anlamakta yetersiz olduğunu ifade etmiştir. Katılımcıların %78’i paketli gıda satın alırken etiket bilgisini incelediklerini belirtmiştir. Etiket okuyanların %84,7’si son tüketim tarihini kontrol ettiklerini ifade etmiştir. Yurtlarda kalan öğrenciler, aile yanında ya da öğrenci evinde kalanlara göre paketli gıda tüketimini daha yüksek oranda tercih etmiştir (p<0.05).
Sonuç:
Üniversitelerde beslenme ve sağlık eğitimi derslerinin veya etkinliklerinin eksikliği, bu farkındalığın gelişmesini engelleyebilir. Etiket okuma becerilerinin artırılması, genel sağlığın iyileştirilmesi ve sağlıklı yaşam alışkanlıklarının kazandırılması açısından önemli bir adım olabilir. Etiketlerde karmaşık terimler yerine herkesin anlayabileceği sade bir dilin kullanılması teşvik edilmelidir. Bu amaçla, hükümetler ve gıda üreticileri, etiketlerin daha anlaşılır hale getirilmesi yönünde çalışmalar yapabilir.
Objective: Food labels are the identity of foods. They enable us to access information about the reliability of foods and how clean their content is. This study aims to examine university students' packaged food consumption and label reading knowledge.
Method: The study was conducted with 258 university students studying in the faculty of health sciences and other departments at a foundation university. The packaged food consumption and label reading information of both groups were examined. The data in the study was collected face to face with a survey method on a voluntary basis.
Results: Fifty-three percent of the participants stated that they consume packaged food 3-4 times a week, and 56.7% of these people prefer chocolate and chocolate packaged foods. 41% of the participants who consume packaged food stated that the reason for consuming packaged food was ease of access. 56.7% of them stated that they were unsuccessful in understanding the nutritional value table on the labels. 78% of the participants stated that they consulted the label information when buying packaged food. 84.7% of the participants who read the label information said that they examined the expiration date. Those staying at the dormitory preferred the reason for consuming packaged food to a higher extent than those staying at family homes and student houses (p<0.05).
Conclusion: The lack of nutrition and health education courses or activities at universities may prevent this awareness from developing. Increasing label reading skills can be an important step towards improving general health and establishing healthy lifestyle habits. Instead of using complex terms on labels, simple language that everyone can understand should be encouraged. For this purpose, governments and food manufacturers can work on making labels more understandable.
İstanbul Kültür Üniversitesinden 11.01.2024 tarihli 2024/09 sayılı etik kurul alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nutritional Science |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2025 |
Submission Date | June 2, 2025 |
Acceptance Date | August 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 3 |