The Influence of the Dīwān of ‘Umar b. Khattāb, the righteous second Caliph, upon Determination of the Information about the Companions The earliest bibliographical works we have today are those written in the third century of Hijra notwithstanding, it is possible that the earliest documents containing bibliographical information date back to the beginning of the second century and even to the end of the last quarter of the first century of Hijra, at a time when ‘Umar, the righteous second Caliph, ordered the dīwāns to be written. We do not know for sure if the Dīwān of ‘Umar was available to use in the beginnings of the second century, when the traditions started to be compiled systematically. However, the fact that those who have worked in dīwāns as scribers or experts have also related a lot of information about the Companions on one hand, and that those scholars who were specialists in the bibliographical information on the Companions have also worked on the dīwāns on the other, shows that the mentioned persons must have benefited from the information in the dīwāns when they wrote the first biographical dictionaries. When one compares the order of the Dīwān which ’Umar produced and the narrations talking about the amount of the gifts (‘atiyya) with the order of the tabaqāt as well as the ansāb works, they realize that the structure of these works mostly corresponds to that of the Dīwān of ‘Umar. Thus, one can say that the Dīwān of ‘Umar influenced the structures as well as the substances of the bibliographical works, which would be written later on
Rical bilgisiyle ilgili günümüzde mevcut olan en eski eserler H. III. asırda yazılmış olsa da rical bilgisini içeren yazılı kayıtların geçmişini II. asrın başlarına hatta Hz. Ömer’in dîvânları tedvin ettirdiği H. I. asrın ilk çeyreğinin sonlarına kadar götürmek mümkündür. Hz. Ömer’in oluşturduğu Dîvân’ın, hadislerin sistemli olarak tedvin edilmeye başlandığı ikinci asrın başlarında mevcut olup olmadığı hakkında kesin bir bilgi bilmiyoruz. Ancak dîvânlarda kâtiplik ve arîflik gibi görevlerde bulunanların sahâbîlerle ilgili birçok bilgi nakletmeleri, ayrıca sahâbe bilgisinde uzman olan bazı kimselerin dîvânlar üzerinde çalışma yapmış olmaları, söz konusu şahısların dîvânlardaki bilgilerden yararlandıklarına işaret etmektedir. Hz. Ömer’in oluşturduğu Dîvân’ın tertibi ve atıyye miktarlarına ilişkin rivayetlerle, elimizdeki tabakât ve ensâb kitaplarının tertipleri karşılaştırıldığında ise söz konusu eserlerin Hz. Ömer Dîvânı’nın yapısıyla büyük ölçüde örtüştüğü de görülmektedir. Dolayısıyla Hz. Ömer Dîvânı’nın daha sonra yazılacak olan rical bilgisi eserlerine hem içerik hem de yapı bakımından etki ettiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |