BibTex RIS Cite

Motivation in the context of Herzberg's two-factor theory: The Devil Wears Prada movie

Year 2018, Issue: 1, 31 - 45, 01.12.2018

Abstract

Motives have a very important place in terms of workers' corporate belonging and working life. These motives are indeed controllable and it is important for the management to recognize these motives and produce strategic solutions according to the expectations of the workers. At this point, Herzberg classified the motivating factors as motivational factors and hygiene factors. Hygiene factors must exist by institutions nature, although the presence of hygiene factors does not motivate the person; the absence of the hygiene factor is defined as something that endangers the working continuity of the workers. Motivational factors are the factors that can increase the working success of individuals and trigger them to perform more. At this point, it is not enough for an ideal management process to provide motivational factors without hygiene factors or to have a managerial tendency based upon only hygiene factors. In order to determine the place of motivation in the working life within the scope of our study, the concept of motivation has been studied comprehensively and its place and effects on working life have been emphasized. In this context, the factors in The Devil's Wears Prada Movie are analysed in order to clarify the motivational and hygiene factors in Herzberg's theory

References

  • Adair, J. (2011). The John Adair lexicon of leadership: The definitive guide to leadership skills and knowledge. UK: Kogan Page.
  • Allen, W. & Gilmore, H. L. (1993). What managers do. USA: Amacom.
  • Andersen, N., Murphy, T. & Börsch, A. (2016, 25 Ocak). Nothing for money: A behavioral perspective on innovation and motivation. Deloitte Review, 18. Erişim adresi: https://www2.deloitte.com/insights/us/en/deloitte-review/issue-18/cultivating- innovation-at-work.html
  • Anık, C. (2000). Siyasal ikna. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci, C. H. (2016). Öfke kontrolü ve motivasyon. İstanbul: Girdap Kitap. Ayhan, A. (t.y.).
  • Şeytan marka giyer. Erişim adresi (8 Aralık 2017)
  • https://www.kitapcafe.com/seytan-marka-giyer.html
  • Barış, A. (2013, 29 Haziran). Şeytan geri dönüyor. Hürriyet Kelebek. Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/seytan-geri-donuyor-23612078
  • Buscaglia, L. (1987). Kişilik - Tümüyle insan olabilme sanatı (N. Ebcioğlu, Çev.). İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Büyük larousse (1986). İstanbul: Milliyet Gazetesi Yayınları.
  • Can, H. (1992). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1993). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Keşkesiz bir yaşam için iletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çam, Ö. (2013). Stressiz. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Doruk, E. K. (2015). İknanın sosyal psikolojisi - Temel kavramlar ve kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Gardner, G. (1977). Is there a valid test of Herzberg's two factor theory? (S. Clarke, Düz.). Occupational and Organizational Psychology, 50(3), 197-204.
  • Harmancı, E. (2008). F şıkkı var mı?. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Harvard Business Essentials (2008). Yöneticinin el kitabı - Bir yöneticinin kazanmak zorunda olduğu 13 beceri (Ü. Şensoy, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Herzberg, F. (2003). One more time: How do you motivate employees. Harvard Business Review Press, 81(1), 87-106.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jandit, F. E. (2002). Yönetim sorunlarına etkili çözümler (L. Akın, & D. G. Vedat, Çev.). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Kalender, A. (2000). Siyasal iletişim: Seçmenler ve ikna stratejileri. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Kermally, S. (1999). Gurus on people management. New Delhi: Viva Books Private Limited.
  • O'Nell, H. (2016). İstekli olmanın gücü ve başarının kaynağı motivasyon. İstanbul: Siyah Beyaz Yayınları.
  • Püsküllüoğlu, A. (2012). Öz Türkçe sözlük. İstanbul: Arkadaş Yayıncılık.
  • Rosenberg, M. (2017). Şiddetsiz iletişim - Bir yaşam dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şimşek, Ş. M. (2002). Yönetim ve organizasyon. Konya: Günay Ofset.
  • Thompson, B. L. (2002). Yeni yöneticinin el kitabı - Yönetim fonksiyonları. (V. G. Diker, Çev.) İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Varol, M. (1993). Halkla ilişkiler açısından örgüt sosyolojisine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını.
  • Wren, D. A. & Voich Jr, D. (1984). Management – process structure and behaviour. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Yıldırım, H. (2011). Personel güçlendirme - empowerment: Çağdaş bir yönetim yaklaşımı (İ. Bakan, Der.), Çağdaş yönetim yaklaşımları - İlkeler, kavramlar ve yaklaşımcılar (s. 93- 111) içinde. İstanbul: Beta Yayınları.

Herzberg’in çift-faktör teorisi bağlamında motivasyon: Şeytan Marka Giyer filmi

Year 2018, Issue: 1, 31 - 45, 01.12.2018

Abstract

Çalışanların yaşamlarında güdüler çok önemli bir yere sahiptir. Bu güdüler aslen yönetilebilir niteliktedir ve yönetimin bu güdülerin farkına vararak çalışanların beklentilerine yönelik stratejik çözümler üretebilmesi önemlidir. Herzberg bu noktada çalışanları motive eden faktörleri ikiye ayırarak motivasyonel ve hijyen faktörler olarak nitelendirmiştir. Hijyen faktörler bir kurumun doğası gereği olması gereken ve olması halinde kişiyi motive etmeyen ancak olmaması halinde ise çalışan iş sürekliliğini tehlikeye düşüren faktörler olarak nitelendirilirken; motivasyonel faktörler bireylerin iş başarılarını artıran, daha fazla performans sergilemesi yönünde tetikleyerek hem kurumun hem de çalışanların kazanç elde edebileceği faktörleri oluşturmaktadır. Bu noktada hijyen faktörler olmadan motivasyonel faktörlerin sağlanması ya da salt hijyen faktörlere yönelik bir yönetsel eğilimin olması ideal bir yönetim süreci için yeterli değildir. Çalışmamız kapsamında motivasyonun çalışma hayatındaki yerini saptamak amacı ile motivasyon kavramı kapsamlı bir şekilde ele alınarak çalışma hayatındaki yeri ve etkileri üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda Herzberg'in teorisindeki motivasyonel ve hijyen faktörleri daha anlaşılır kılmak adına örnek teşkil eden “Şeytan Marka Giyer” filmindeki faktörler incelenmiştir

References

  • Adair, J. (2011). The John Adair lexicon of leadership: The definitive guide to leadership skills and knowledge. UK: Kogan Page.
  • Allen, W. & Gilmore, H. L. (1993). What managers do. USA: Amacom.
  • Andersen, N., Murphy, T. & Börsch, A. (2016, 25 Ocak). Nothing for money: A behavioral perspective on innovation and motivation. Deloitte Review, 18. Erişim adresi: https://www2.deloitte.com/insights/us/en/deloitte-review/issue-18/cultivating- innovation-at-work.html
  • Anık, C. (2000). Siyasal ikna. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci, C. H. (2016). Öfke kontrolü ve motivasyon. İstanbul: Girdap Kitap. Ayhan, A. (t.y.).
  • Şeytan marka giyer. Erişim adresi (8 Aralık 2017)
  • https://www.kitapcafe.com/seytan-marka-giyer.html
  • Barış, A. (2013, 29 Haziran). Şeytan geri dönüyor. Hürriyet Kelebek. Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/seytan-geri-donuyor-23612078
  • Buscaglia, L. (1987). Kişilik - Tümüyle insan olabilme sanatı (N. Ebcioğlu, Çev.). İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Büyük larousse (1986). İstanbul: Milliyet Gazetesi Yayınları.
  • Can, H. (1992). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1993). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Keşkesiz bir yaşam için iletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çam, Ö. (2013). Stressiz. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Doruk, E. K. (2015). İknanın sosyal psikolojisi - Temel kavramlar ve kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Gardner, G. (1977). Is there a valid test of Herzberg's two factor theory? (S. Clarke, Düz.). Occupational and Organizational Psychology, 50(3), 197-204.
  • Harmancı, E. (2008). F şıkkı var mı?. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Harvard Business Essentials (2008). Yöneticinin el kitabı - Bir yöneticinin kazanmak zorunda olduğu 13 beceri (Ü. Şensoy, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Herzberg, F. (2003). One more time: How do you motivate employees. Harvard Business Review Press, 81(1), 87-106.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jandit, F. E. (2002). Yönetim sorunlarına etkili çözümler (L. Akın, & D. G. Vedat, Çev.). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Kalender, A. (2000). Siyasal iletişim: Seçmenler ve ikna stratejileri. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Kermally, S. (1999). Gurus on people management. New Delhi: Viva Books Private Limited.
  • O'Nell, H. (2016). İstekli olmanın gücü ve başarının kaynağı motivasyon. İstanbul: Siyah Beyaz Yayınları.
  • Püsküllüoğlu, A. (2012). Öz Türkçe sözlük. İstanbul: Arkadaş Yayıncılık.
  • Rosenberg, M. (2017). Şiddetsiz iletişim - Bir yaşam dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şimşek, Ş. M. (2002). Yönetim ve organizasyon. Konya: Günay Ofset.
  • Thompson, B. L. (2002). Yeni yöneticinin el kitabı - Yönetim fonksiyonları. (V. G. Diker, Çev.) İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Varol, M. (1993). Halkla ilişkiler açısından örgüt sosyolojisine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını.
  • Wren, D. A. & Voich Jr, D. (1984). Management – process structure and behaviour. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Yıldırım, H. (2011). Personel güçlendirme - empowerment: Çağdaş bir yönetim yaklaşımı (İ. Bakan, Der.), Çağdaş yönetim yaklaşımları - İlkeler, kavramlar ve yaklaşımcılar (s. 93- 111) içinde. İstanbul: Beta Yayınları.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Nurdan Kayım This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 1

Cite

APA Kayım, N. (2018). Herzberg’in çift-faktör teorisi bağlamında motivasyon: Şeytan Marka Giyer filmi. NOSYON: Uluslararası Toplum Ve Kültür Çalışmaları Dergisi(1), 31-45.

19848   19580  19581 2070320899259912602531874