Motives have a very important place in terms of workers' corporate belonging and working life. These motives are indeed controllable and it is important for the management to recognize these motives and produce strategic solutions according to the expectations of the workers. At this point, Herzberg classified the motivating factors as motivational factors and hygiene factors. Hygiene factors must exist by institutions nature, although the presence of hygiene factors does not motivate the person; the absence of the hygiene factor is defined as something that endangers the working continuity of the workers. Motivational factors are the factors that can increase the working success of individuals and trigger them to perform more. At this point, it is not enough for an ideal management process to provide motivational factors without hygiene factors or to have a managerial tendency based upon only hygiene factors. In order to determine the place of motivation in the working life within the scope of our study, the concept of motivation has been studied comprehensively and its place and effects on working life have been emphasized. In this context, the factors in The Devil's Wears Prada Movie are analysed in order to clarify the motivational and hygiene factors in Herzberg's theory
Çalışanların yaşamlarında güdüler çok önemli bir yere sahiptir. Bu güdüler aslen yönetilebilir niteliktedir ve yönetimin bu güdülerin farkına vararak çalışanların beklentilerine yönelik stratejik çözümler üretebilmesi önemlidir. Herzberg bu noktada çalışanları motive eden faktörleri ikiye ayırarak motivasyonel ve hijyen faktörler olarak nitelendirmiştir. Hijyen faktörler bir kurumun doğası gereği olması gereken ve olması halinde kişiyi motive etmeyen ancak olmaması halinde ise çalışan iş sürekliliğini tehlikeye düşüren faktörler olarak nitelendirilirken; motivasyonel faktörler bireylerin iş başarılarını artıran, daha fazla performans sergilemesi yönünde tetikleyerek hem kurumun hem de çalışanların kazanç elde edebileceği faktörleri oluşturmaktadır. Bu noktada hijyen faktörler olmadan motivasyonel faktörlerin sağlanması ya da salt hijyen faktörlere yönelik bir yönetsel eğilimin olması ideal bir yönetim süreci için yeterli değildir. Çalışmamız kapsamında motivasyonun çalışma hayatındaki yerini saptamak amacı ile motivasyon kavramı kapsamlı bir şekilde ele alınarak çalışma hayatındaki yeri ve etkileri üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda Herzberg'in teorisindeki motivasyonel ve hijyen faktörleri daha anlaşılır kılmak adına örnek teşkil eden “Şeytan Marka Giyer” filmindeki faktörler incelenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 1 |
.