Unlike the other fields of science such as medicine, astronomy, mathematics and philosophy, whose transmission from the Islamic world into Europe in the medieval times have a concrete subject matters, the accomplishment of Muslims in the ship-building, especially its possible transmission into Europe, has not been seriously studied by a kind of a comparative approach. Therefore, it would be fruitful to highlight such a possibility. On the one hand, Arabic history has many resources showing the significant development of ship building as well as their ships’ distant sailing in the open seas. On the other hand, the construction of the European cog almost has no similarity with its precedent Viking small ships that didn’t even sail in the open sea, or with the old Roman ships. Whereas–and as this article will claim–the cog is more similar to the dhow. Before jumping into this argument, this article will at first explore the development of ship building in Mesopotamia in a very short chronological order, starting from the ancient times, pre-Islamic era, Islamic Golden age. Then the article will review the main characteristics of the dhow followed by those of the cog. And since scholars often find it hard for such a transmission of knowledge since the dhow used to sail in the Red Sea and the Indian Ocean while the cog was used in the north of Europe, therefore, this article will present some theories about such possible transmission. Finally the article will show some interesting similarities between the two ships, in order to show that the Arabic dhow could have been used as a model to the European cog.
Ortaçağda İslam dünyasından Avrupa’ya geçişi somut bir konusu olan tıp, astronomi, matematik ve felsefe gibi diğer bilim dallarından farklı olarak Müslümanların gemi yapımındaki başarıları, özellikle Avrupa’ya olası geçişi, bir tür karşılaştırmalı yaklaşımla ciddi şekilde incelenmemiştir. Bu nedenle, böyle bir olasılığın altını çizmek faydalı olacaktır. Arap tarihi, bir yandan gemilerin önemli gelişimini ve gemilerinin açık denizlerde uzun mesafeli seyirlerini gösteren kaynaklara sahiptir. Öte yandan Avrupa Teknesinin inşası, emsali açık denizde bile açılmamış Viking küçük gemileriyle veya eski Roma gemileriyle neredeyse hiç benzerliğe sahip değildir. Oysa -ve bu makalenin iddia edeceği gibi- tekne, Arap yelkenlisine daha çok benzemektedir. Bu argümana geçmeden önce, bu makale ilk olarak Mezopotamya’da gemi inşasının gelişimini çok kısa bir kronolojik sırayla bahsederek, antik çağlardan başlayarak, İslam öncesi Dönem’den, İslami Altın Çağ’a kadar inceleyecektir. Daha sonra makale, yelkenlinin ana özelliklerini ve ardından teknenin özelliklerini gözden geçirecektir. Bilim adamları, yelkenlilerin Kızıldeniz ve Hint Okyanusu’nda yelken açarken, teknelerin Avrupa’nın kuzeyinde kullanıldığından, bu iki tür arasında bir bilgi aktarımı zor olduğunu ifade etmektedir. Bu makale bu tür olası bilgi aktarımı hakkında bazı teoriler sunacaktır. Son olarak makale, Arap yelkenlisinin Avrupa Tekne’si için bir model olarak kullanılabileceğini göstermek için iki gemi arasındaki bazı ilginç benzerlikleri gösterecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | October 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 7 |
.