Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni medya, kimlik ve zihinsel dönüşüm

Year 2022, Issue: 10, 12 - 25, 31.12.2022

Abstract

Teknolojinin hızla ilerlediği günümüz dünyasında insanın bu hıza adapte olmasıyla ilgili birçok çalışma ve incelemeler yapılmıştır. Bugün artık dijital dünya gerçek dünyadan daha çok vakit geçirdiğimiz bir yer haline gelmiştir. Bireylerin yoğun zaman geçirdiği bu ortamda varlıkları da bu alana göre şekillenmektedir. Bu çalışmada sadece bireyin dijital dünyada geçirdiği zamanı değil, dijital dünyayla birlikte yaşadığı dönüşümü de incelenecektir. Endüstri devrimiyle birlikte ortaya çıkan modern toplum, bireyin yaşantısı üzerindeki toplumun belirleyiciliğini zayıflatmış ve bireylerde bir kimlik sorununa yol açmıştır. Modern toplumda bireyler bir kimlik arayışı içine girmiş ve bununla birlikte yabancılaşma olgusu ortaya çıkmıştır. Henüz bu yabancılaşmayı aşamayan birey hızla gelişen teknolojik devrimle birlikte yeni bir kimlik sorunuyla daha karşı karşıya kalmıştır. Birey, dijital dünyada kendine istediği şekilde kimlik yaratabilme olanağına kavuşmuştur. Endüstri devriminin belirlediği toplumda bulamadığı kendini gerçekleştirme imkanını dijital dünyada bulmuştur. İnsanların kolayca ulaşabilmelerinden dolayı hızla enformasyon ve veri akışı sağlayan sosyal medya bugün güçlü bir kamusal alan yaratma yeteneğine sahiptir. Sosyal medya ağlarına katılan bireyler zihinsel bir dönüşüm geçirmekte, bu dönüşüm ise sonuçta toplumun dönüşümüne yol açmaktadır. Bireylerin uzun zaman harcadıkları sanal dünya içerisinde düşüncelerimiz, kararlarımız ve bakış açılarımız da bu dünya kodları tarafından şekillendirilmektedir. Bu çalışmanın odak noktası bireylerin kimliklerinin ve zihinlerinin dijital dünya tarafından nasıl belirlendiğidir. Bireylerin sosyal medya ağlarında işlenen kodlarla düşüncelerinin biçimlendirilmesi Laswell’in (1930) geliştirdiği Sihirli mermi olarak da bilinen önceleri propaganda olarak kullanılmaya başlanan Hipodermik iğne kuramı çerçevesinde incelenmiştir. Yeni medya ağlarında bireylerin daha fazla zaman geçirmesiyle birlikte işlenen kodlarla kimlik ve zihinlerinin nasıl dönüştürüldüğünü gözlemlemek amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda bireylerin gerçek dünyadan uzaklaşarak sanal dünyada daha çok zaman geçirmeleri sonucunda kimlik ve zihinsel yapısının sanal dünyaya uyarlanması bireyin dijitalleşmesini anlamak adına önem taşımaktadır.

Thanks

Makale hazırlama sürecinde destek ve yardımlarından dolayı Prof. Dr. Himmet Hülür'e teşekkürlerimi sunarım.

References

  • Akgül, S. & Pazarbaşı, B. (2018). Küresel ağlar odağında kültür kimlik ve mekan tartışmaları. İstanbul: Hiperlink.
  • Akgün, Ö. & Ergün, G. (2016). Yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak Nöropazarlama üzerine kuramsal bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 223-235.
  • Aşkın, M. (2007). Kimlik ve giydirilmiş kimlikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 213-220.
  • Avşar, Z. (2013). Medya okuryazarlığı, İletişim ve Diplomasi, (2), 5-17.
  • Babacan, M. (2015). Yeni medya bağlamında toplumsal hareketler ve yeni insanın karakter analizi. Folklor/Edebiyat, 21(83), 295-307.
  • Bauman, Z. (1998). Küreselleşme toplumsal sonuçları (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayarçelik, E. (2020). Dijital dönüşümün insan kaynakları yönetimi üzerine etkileri. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Boschelle, F. (2020). Sürdürülebilirlik, tüketim ve medya. İnsan ve İnsan, 7(26), 11-23.
  • Canan, S. (2018). Dijital gelecekte insan kalmak. İstanbul: Tutikitap.
  • Canan, S. (2015). Kimsenin bilemeyeceği şeyler. İstanbul: Tutikitap.
  • Canan, S. & Çift, P. (2016). Beynin sırları. İstanbul: Tutikitap.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi/ Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür cilt 1 (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2014). İsyan ve umut ağları: İnternet çağında toplumsal hareketler (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Koç üniversitesi Yayınları.
  • Çağırkan, B. (2021). Ağ toplumunda sanal kimlik ve sanal aidiyet algıları. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni medya, toplum ve iletişim biliminin dönüşümü (s. 355-374) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çambay, S. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: Kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 238-247.
  • Çaycı, B. (2015). Yeni dijital çağda toplumsal hareketlerde meydana gelen dönüşüm. Türkiye Online Tasarım ve İletişim Dergisi, 5(1), 27-43.
  • Dijk, J. (1999). Ağ toplumu (S. Özlem, Çev.). İstanbul: Kafka Kitap.
  • Eryentü, M. (2020). Küreselleşmenin kimliksiz kimlikleri. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 64, 369-398. Favaro, A. & Akşit, O. (2014). Zihinsel haritaların ve deneyimin dönüşümü: Total recall. Yeni Dünya Bilimleri Akademisi E-Dergisi, 9(2), 11-26.
  • Göksu, O. (2021). Algı yönetimi: Siyasal ve dijital iletişim, sosyal medya ve kitle iletişimi. Konya: Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2018). Dijital çağın insanı. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(13), 143-151.
  • Gürel, M. (2020). Küreselleşmenin kimliksiz kimlikleri. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 64, 369-398.
  • Güz, N. & Yegen C. (2017). Ölü canlar’dan Instagram’a: Kimlik ve statü sahibi olmanın allomorfizmi üzerine. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 45, 104-123.
  • Habermas, J. (1962). Kamusallığın yapısal dönüşümü (M. Sancar, & T. Bora, Çev.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Hülür, H. & Yaşın, C. (2019). Küresel insanın hayal ürünü olarak Twitter’ı anlamak. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Bilgi, doğruluk ve Twitter (s. 9-38) içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hülür, H & Yaşın, C. (2020). Yeni medya, toplum ve siyasal iletişim. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni medya, toplum ve siyasal iletişimin dönüşümü (s. 9-89) içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hülür, H. (2000). Küreselleşme ve toplumbilimsel kuramlaştırma sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 1(2), 27-36. Işık, M & Erdem, A. (2008). Tüm yönleriyle medya ve iletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İspir, N. & Kucur, A. (2019). Yakınsama külütür ve transmedya hikaye anlatıcılığı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(2), 161-171.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York: New York University Press.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya teknolojiler ve hayran kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni medya, İletişim ve Diplomasi Dergisi, 1(1), 1-199.
  • Karaismailoğlu, E. (2014). İnsanlık toplumu eski medya köleliğinden dijital medya efendiliğine geçebilecek mi: Dijital panorama. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Kırık, A. (2012). Arap baharı bağlamı’nda sosyal medya-birey etkileşimi ve toplumsal dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 87-98.
  • Kırık, A. (2017). Medya çağında iletişim. İstanbul: Çizgi Yayınları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 (N. Özata, Çev.). İstanbul: Optimist Yayın.
  • Kurzweil, R. (2016). İnsanlık 2.0: Tekilliğe doğru biyolojisini aşan insan (M. Şengel, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kürkçü, D. (2016). Yeni medya ve gençlik. İstanbul: Kriter yayınları.
  • Mahmutoğlu, M. (2016). Suskunluk Sarmalı bağlamında Y kuşağının sosyal medya kullanımı, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 1-104.
  • Marx, K. (1844). 1844 El yazmaları (M. Belge, Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (1981). İletişim çalışmaları kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Morley, D. & Robins, K. (1997). Kimlik mekanları (E. Zeybekoğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Neumann, E. (1974). Kamuoyu suskunluk sarmalının keşfi (M. Özkök, Çev.). İstanbul: Dost kitapevi.
  • Özben, M. (2012). Yüzer-gezer kimlikler: Turistler ve aylaklar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özgül, G. (2012). Bir görme biçimi olarak yeni medya: Kamusal bir alan imkanının araştırılması. Yaşar Üniversitesi E-dergisi,7(26), 4526-4547.
  • Özyurt, C. (2012). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • Pavlik, J. (2001). Yeni medya ve gazetecilik (M. Demir, & B. Kalsın, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Schiller, H. (1993), Zihin Yönlendirenler (C. Cerit, Çev.), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Sennett, R. (1998). Karakter aşınması (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, Richard (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü, (S. Durak ve A. Yılmaz, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Thompson, J. (1995). Medya ve modernite (S. Öztürk, Çev.). Ankara: Kırmızı Yayınları.
  • Utma, S. (2018). Dijital çağda medyanın psikolojik gücü: algı yönetimi perspektifinden kuramsal bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 2903-2913.

New media, identity and mind transformation

Year 2022, Issue: 10, 12 - 25, 31.12.2022

Abstract

In today’s world where technology is rapidly advancing, many studies and examinations have been made about the adaption of people to this speed. Today, the digital world has become a place where we spend more time than the real world. In this environment where individuals spend intense time, theis existence is shaped according to this ares. In this study, not only the ttime an individual spends in the digital world will be examined. The modern society that emerged with the industrial revolution has weakened the determination of the society on the life of the individual and has led to an identity problem in individuals. In modern society, individuals have searched for an identity and with this, the phenomenon of alienation, has faced a new identity problem with the rapidly developing technological revolution. Individuals have the opportunity to create their own identity in the digital world. He found opportunity to realize himself, which he could not find in the society determined by the industrial revolution, in the digital world. Social media, which provides rapid information and data flow because people can easily access it, has the ability to create a strong public space today. Individuals participating in social media networks undergo a mental transformation, which ultimately leads to the transformation of society. Our thoughts, decisions and perspectives in the virtual world where individuals spend a long time are also shaped by the codes of this world. The focus of this study is how individuals identities and minds are determined by the digital world. The shaping of individuals thoughts with the codes processed in social media networks was examined within the framework of the Hypodermic Needle Theory, which was developed by Laswell (1930), also known as the magic bullet, which was used as propaganda before. As individuals spend more time in new media networks, it is aimed to observe how their identities and minds are transformed with the codes processed. As a result of the study, it is important to understand the digitalization of the individual, as a result of individuals spending more time in the virtual world, away from the real world and adapting their identity and mental structure to the virtual world.

References

  • Akgül, S. & Pazarbaşı, B. (2018). Küresel ağlar odağında kültür kimlik ve mekan tartışmaları. İstanbul: Hiperlink.
  • Akgün, Ö. & Ergün, G. (2016). Yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak Nöropazarlama üzerine kuramsal bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 223-235.
  • Aşkın, M. (2007). Kimlik ve giydirilmiş kimlikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 213-220.
  • Avşar, Z. (2013). Medya okuryazarlığı, İletişim ve Diplomasi, (2), 5-17.
  • Babacan, M. (2015). Yeni medya bağlamında toplumsal hareketler ve yeni insanın karakter analizi. Folklor/Edebiyat, 21(83), 295-307.
  • Bauman, Z. (1998). Küreselleşme toplumsal sonuçları (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayarçelik, E. (2020). Dijital dönüşümün insan kaynakları yönetimi üzerine etkileri. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Boschelle, F. (2020). Sürdürülebilirlik, tüketim ve medya. İnsan ve İnsan, 7(26), 11-23.
  • Canan, S. (2018). Dijital gelecekte insan kalmak. İstanbul: Tutikitap.
  • Canan, S. (2015). Kimsenin bilemeyeceği şeyler. İstanbul: Tutikitap.
  • Canan, S. & Çift, P. (2016). Beynin sırları. İstanbul: Tutikitap.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi/ Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür cilt 1 (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2014). İsyan ve umut ağları: İnternet çağında toplumsal hareketler (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Koç üniversitesi Yayınları.
  • Çağırkan, B. (2021). Ağ toplumunda sanal kimlik ve sanal aidiyet algıları. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni medya, toplum ve iletişim biliminin dönüşümü (s. 355-374) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çambay, S. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: Kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 238-247.
  • Çaycı, B. (2015). Yeni dijital çağda toplumsal hareketlerde meydana gelen dönüşüm. Türkiye Online Tasarım ve İletişim Dergisi, 5(1), 27-43.
  • Dijk, J. (1999). Ağ toplumu (S. Özlem, Çev.). İstanbul: Kafka Kitap.
  • Eryentü, M. (2020). Küreselleşmenin kimliksiz kimlikleri. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 64, 369-398. Favaro, A. & Akşit, O. (2014). Zihinsel haritaların ve deneyimin dönüşümü: Total recall. Yeni Dünya Bilimleri Akademisi E-Dergisi, 9(2), 11-26.
  • Göksu, O. (2021). Algı yönetimi: Siyasal ve dijital iletişim, sosyal medya ve kitle iletişimi. Konya: Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2018). Dijital çağın insanı. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(13), 143-151.
  • Gürel, M. (2020). Küreselleşmenin kimliksiz kimlikleri. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 64, 369-398.
  • Güz, N. & Yegen C. (2017). Ölü canlar’dan Instagram’a: Kimlik ve statü sahibi olmanın allomorfizmi üzerine. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 45, 104-123.
  • Habermas, J. (1962). Kamusallığın yapısal dönüşümü (M. Sancar, & T. Bora, Çev.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Hülür, H. & Yaşın, C. (2019). Küresel insanın hayal ürünü olarak Twitter’ı anlamak. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Bilgi, doğruluk ve Twitter (s. 9-38) içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hülür, H & Yaşın, C. (2020). Yeni medya, toplum ve siyasal iletişim. H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni medya, toplum ve siyasal iletişimin dönüşümü (s. 9-89) içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hülür, H. (2000). Küreselleşme ve toplumbilimsel kuramlaştırma sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 1(2), 27-36. Işık, M & Erdem, A. (2008). Tüm yönleriyle medya ve iletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İspir, N. & Kucur, A. (2019). Yakınsama külütür ve transmedya hikaye anlatıcılığı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(2), 161-171.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York: New York University Press.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya teknolojiler ve hayran kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni medya, İletişim ve Diplomasi Dergisi, 1(1), 1-199.
  • Karaismailoğlu, E. (2014). İnsanlık toplumu eski medya köleliğinden dijital medya efendiliğine geçebilecek mi: Dijital panorama. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Kırık, A. (2012). Arap baharı bağlamı’nda sosyal medya-birey etkileşimi ve toplumsal dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 87-98.
  • Kırık, A. (2017). Medya çağında iletişim. İstanbul: Çizgi Yayınları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 (N. Özata, Çev.). İstanbul: Optimist Yayın.
  • Kurzweil, R. (2016). İnsanlık 2.0: Tekilliğe doğru biyolojisini aşan insan (M. Şengel, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kürkçü, D. (2016). Yeni medya ve gençlik. İstanbul: Kriter yayınları.
  • Mahmutoğlu, M. (2016). Suskunluk Sarmalı bağlamında Y kuşağının sosyal medya kullanımı, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 1-104.
  • Marx, K. (1844). 1844 El yazmaları (M. Belge, Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (1981). İletişim çalışmaları kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Morley, D. & Robins, K. (1997). Kimlik mekanları (E. Zeybekoğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Neumann, E. (1974). Kamuoyu suskunluk sarmalının keşfi (M. Özkök, Çev.). İstanbul: Dost kitapevi.
  • Özben, M. (2012). Yüzer-gezer kimlikler: Turistler ve aylaklar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özgül, G. (2012). Bir görme biçimi olarak yeni medya: Kamusal bir alan imkanının araştırılması. Yaşar Üniversitesi E-dergisi,7(26), 4526-4547.
  • Özyurt, C. (2012). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • Pavlik, J. (2001). Yeni medya ve gazetecilik (M. Demir, & B. Kalsın, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Schiller, H. (1993), Zihin Yönlendirenler (C. Cerit, Çev.), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Sennett, R. (1998). Karakter aşınması (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, Richard (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü, (S. Durak ve A. Yılmaz, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Thompson, J. (1995). Medya ve modernite (S. Öztürk, Çev.). Ankara: Kırmızı Yayınları.
  • Utma, S. (2018). Dijital çağda medyanın psikolojik gücü: algı yönetimi perspektifinden kuramsal bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 2903-2913.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Ebrar Aydoğan 0000-0003-3299-6554

Publication Date December 31, 2022
Submission Date February 24, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 10

Cite

APA Aydoğan, E. (2022). Yeni medya, kimlik ve zihinsel dönüşüm. NOSYON: Uluslararası Toplum Ve Kültür Çalışmaları Dergisi(10), 12-25.

19848   19580  19581 2070320899259912602531874