Culture is the preparer and shaper of all human actions and thinking patterns. Likewise, culture is the dynamic underlying the formation, development and shaping of civilization. Culture, for which there is no consensus in its definition, is sometimes used together with social, political and economic realities such as religion, sometimes geography, sometimes profession, as well as being the actions of a society. One of them is Western culture. Although there is not a single Western culture, the category that is generally defined as Western culture is called Western culture within the same culture category with its closeness in basic understandings, similarities in mentality worlds and parallels in practices. This culture can neither be defined by geographical proximity nor by religion despite its weight. After the Western culture, which has its roots in Ancient Greece, declined for centuries, Western civilization emerged as a result of the transformation it carried out with the ways of thinking and cognition shaped since the 16th century. The achievements of this civilization in providing security and welfare to the people living in it are obvious with its many outputs. This situation has led to the imitation and implementation of institutions and practices of non-Western societies of countries in the Western civilization basin. However, in many societies, the cultural dimension of the issue has been neglected and it has been ignored that the success of an applied model depends on the harmony with the culture of the relevant society. One of the products of Western civilization is the welfare state. Practices and practices that show similarities with the practices in the context of the welfare state and even have serious benefits in the period are encountered in the histories of large societies such as the Turks. Although these were useful practices in the period, they cannot be seen as social policy. Because social policy and welfare state are modern phenomena. Aside from some debates such as the role of Turks in the formation of Western civilization, the welfare state is an output of Western civilization in the last instance. In this study, the relationship between the welfare state and culture was examined, and it was questioned in which classification the welfare regime applied in Turkey took place. In this context, the potential of culture to change was mentioned and it was evaluated whether the practices resulted in a beneficial way to ensure the harmony of Turkish culture with an output of Western civilization. Accordingly, it was stated that the welfare regime implemented in Turkey was incompatible with the Turkish national culture. It was claimed that this resulted in failure in social policy.
Kültür, insanın tüm yapıp-etmelerinin, düşünme kalıplarının hazırlayıcısı, şekillendiricisidir. Aynı şekilde kültür, medeniyetin de oluşmasında, gelişmesinde, şekillenmesinin temelinde yatan dinamiktir. Tanımında bir uzlaşmanın olmadığı kültür, bir toplumun yapıp etmeleri olmasının yanında bazen din, bazen coğrafya, bazen meslek gibi sosyal, siyasal, ekonomik gerçekliklerle birlikte kullanılır. Bunlardan biri, Batı kültürüdür. Tek bir Batı kültürü olmamakla birlikte genel olarak Batı kültürü şeklinde belirtilen kategori, temel anlayışlarındaki yakınlıkları, zihniyet dünyalarındaki benzerlikleri ve pratiklerindeki paralelliklerle aynı kültür kategorisi içinde, Batı kültürü olarak adlandırılır. Bu kültür ne coğrafi yakınlıkla ne de ağırlığına rağmen dinle tanımlanabilir. Antik Yunan’da kökleri bulunan Batı kültürü, yüzyıllar boyunca geriledikten sonra 16. yüzyıldan itibaren şekillenen düşünüş ve biliş şekilleri ile gerçekleştirdiği dönüşümün bir sonucu olarak Batı medeniyeti ortaya çıkmıştır. Bu medeniyetin birçok çıktıları ile bünyesinde yaşayan insanlara güvenlik ve refah sağlamadaki başarıları ortadadır. Bu durum ise Batı medeniyet havzası içinde yer alan ülkelerin Batı dışı toplumlarca kurumlarının, pratiklerinin taklit edilmesine ve uygulanmasına sebep olmuştur. Fakat birçok toplumda meselenin kültürel boyutu ihmal edilmiş, uygulanan bir modeldeki başarının ilgili toplumun kültürü ile uyumuna bağlı olduğu göz ardı edilmiştir. Batı medeniyetinin ürünlerinden biri refah devletidir. Refah devleti bağlamındaki uygulamalarla benzerlikler gösteren ve hatta dönemi içinde ciddi yararları olan pratiklere, uygulamalara Türkler gibi büyük toplumların tarihlerinde rastlanır. Bunlar dönemi içinde yararlı uygulamalar olsalar da sosyal politika olarak görülemezler. Zira sosyal politika, refah devleti modern olgulardır. Batı medeniyetinin oluşumunda Türklerin rolü gibi bir takım tartışmalar bir tarafa son kertede refah devleti Batı medeniyetinin bir çıktısıdır. Bu çalışmada refah devletinin kültürle olan ilişkisine yer verilerek, Türkiye’de uygulanan refah rejiminin hangi sınıflandırma içinde yer aldığı sorgulandı. Bu çerçevede kültürün değişme potansiyeline değinildi ve Türk kültürünün Batı medeniyetinin bir çıktıyla uyumunun sağlanması yani pratiklerin faydalı bir biçimde sonuçlanıp sonuçlanmadığı değerlendirildi. Buna göre Türkiye’de uygulanan refah rejiminin Türk kültürü ile uyumsuz olduğu belirtildi. Bunun da sosyal politikada başarısızlıkla sonuçlandığı ileri sürüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |
.