Over the recent decades, cultural intelligence, now referred to as CQ has become a burgeoning area of research in the domain of business and management. Given the paucity of research on the effects of CQ on second or foreign language learning especially writing, this study intends to examine the effects of CQ on L2 learners' written performance particularly in the domain of fluency, complexity, and accuracy. For the purpose of the study, the collected written data from 104 participants were quantified in terms of measures of accuracy, fluency, and complexity and the CQ questionnaire. Using Ang et al.’s (2007) questionnaire, we conducted confirmatory factor analysis on the questionnaire. The predictive power of CQ and its subscales (i.e., cognitive, meta-cognitive, motivational, and behavioral) in the variance of writing scores and fluency, accuracy, and complexity was explored too. The results of the analysis demonstrated that CQ and cognitive CQ are the best predictors of writing ability and writing fluency. Further explanations are provided in the discussion.
Son yıllarda CQ olarak da adlandırılan kültürel zeka, işletme ve yönetim alanında gelişmekte olan bir araştırma alanı olmuştur. CQ’nun özellikle yazma becerilerini de kapsayan ikinci veya yabancı dil öğrenmenin üzerine etkilerini inceleyen araştırmaların yetersizliği göz önüne alınarak, bu çalışma CQ’nun özellikle akıcılık, karmaşıklık ve doğruluk alanlarında olmak üzere ikinci dil öğrenicilerinin yazılı performansları üzerine etkisini incelemeyi hedeflemektedir. Bu amaçla, 104 katılımcıdan toplanan yazılı very doğruluk, akıcılık ve karmaşıklık ölçümleri açısından ve Ang ve arkadaşlarının (2007) CQ anketi kullanılarak nicel olarak ölçüldü. Kullanılan ankete doğrulayıcı factor analizi uygulandı. Yazma puanlarındaki ve akıcılık, doğruluk ve karmasşıklıktaki değişkenliklerdeki CQ’nun ve onun altölçeklerinin (yani bilişsel, biliş ötesi, motivasyon ve davranışsal) yordama gücü de araştırıldı. Diğer açıklamalar tartışma bölümünde ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 2 |