Research Article
BibTex RIS Cite

Syed Ahmad Khan’s Contributions to the Formation of the Pakistan Ideology

Year 2018, , 109 - 126, 28.12.2018
https://doi.org/10.32330/nusha.475160

Abstract

Syed Ahmad Khan, a leading reformer of Muslim India was born on 17
October 1817 in Delhi in India. He got his first education from Ulema. Then he
recieved education in Urdu, Arabic and Parsian literature along with the Quran.
After completing his higher education, Ahmad Khan became a officer in the East
Indian Company in 1837. Then he worked as a judge for 21 years at various
institutions.

     After the 1857
Independence War in India, Muslims lost their previous power and their
proporties were impounded. İn this caotic situation, Syed Ahmad Khan awakened
the Muslims and set the goals for them to strengthen again.





Syed Ahmad Khan’s theory of empowerment the Muslims was based on
two themes that included co-operation with the British Goverment and modern
education. According to Ahmad Khan, it was huge religious and cultural
differences between Hindus and Muslims. Therefore he worked hardly to gain
broad rights for Muslims and created two nation theory which became the basis
of Pakistan ideology.

References

  • Bright, James Wine. (2015). Tarih-i Pakistan. (Urduya Çev.Mahmud Şahid Şevket).Lahore: Darulshaour Publications.Bulgur, Durmuş. (2007). XIX. Yüzyıl Hint Kıtasında İSLAMİ FİKİR AKIMLARI. Konya:Tablet Kitabevi.Çerağ, Muhammed Ali. (1996). Tarih-i Pakistan. Lahore: Sang-e Meel Publications.Fatima, Nahid. (2012). Unnisvin Sadi Min Urdu Zıban. Delhi: Adabıstan Publications.Gauhar, Altaf. (1967). Twenty Years of Pakistan 1947-1967. Karachı: Pakıstan Publications.Kişmir, Aykut. (2013). Aligarh Aydınlarının Üslup Yönleri. 13. UluslararasıDil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu:Basit Üslup (26-28 Eylül) Bildirileri, Kars, Kafkas Üniversitesi Yay. s.33-40. Kuyumcu, Hakan. (Kış 2006) Urducanın Gelişiminde Etkin Olan İlk Batılı Eğitim Kurumları ve Aligarh Hareketi. Nüsha. Yıl VI, Sayı 20. Ankara.Majid, A. Majid,A. Habib, Z. (2014). Genesis of the Two Nations Theory and the Quaid-e-Azam, Pakistan Vision Dergisi, Volume 15, No 1, s. 180-192.Mahmud, Safrar. (2016). Pakistan: Tarih Aor Siyaset. Lahore: Sang-e Meel Publications.Haşimi, Muzaffer Mehdi. (2000). Tarih Nazariyah Pakistan. Multan: Karvan Adab.Özcan, Asuman Belen. (2012). Doğu Kültüründe Anlatı Geleneği:Urdu Nesri. Ankara: hdy Yayınları.Rahim,M.A. Chugtai,M.D. Zaman, W. Hamid,A. (1967). A Short Hıstory of Pakıstan. Karachı: The Inter Services Press Limited.Seyyid, Ferzana. (2013). Nukuş-u Adab. Lahore:Sang-e Meel Publications.Shaikh, Irfan Ahmed, Jatoi,Bashir Ahmed, Shah, Syed Faisal Hyder. (2016). Syed Ahmad Khan (1817-1898) An Educationist and Reformer Of South Asia. JPUHS, Volume 29, No 2. s.103-115.Soydan, Celal. (2016). İkbâl’e Dair. Ankara: Hece Yayınları.Tişna, Nezir Ahmed. (2013). Tarih-i Pakistan 1947-2013. Celum: Book Corner.Waseem, Filza. (2014). Sir Sayyid Ahmad Khan and the Identity Formation of Indian Muslims through Education. Rewiew of History and Political Science, Volume 2, No 5, s.131-148.Zaıdı, Alı Jawad. (1993). A Hıstory of Urdu Lıterature. Delhi:Sahıtya Akademı.

SEYYİD AHMED HAN’IN PAKİSTAN İDEOLOJİSİNİN OLUŞUMUNA KATKILARI

Year 2018, , 109 - 126, 28.12.2018
https://doi.org/10.32330/nusha.475160

Abstract

Müslüman Hindistan’ın ileri gelen reformcularından olan Seyyid
Ahmed Han, 17 Ekim 1817 tarihinde Hindistan Delhi’de doğdu. İlk eğitimini ulemadan
aldıktan sonra, Kuran eğitiminin yanında Urdu, Arap ve Fars edebiyatı eğitimi
gördü. Ahmed Han, yüksek eğitimini tamamladıktan sonra 1837 yılında Doğu
Hindistan Şirketi’nde memur olarak çalışmaya başladı. Ardından yaklaşık 21 yıl çeşitli
kurumlarda yargıçlık yaptı.

Hindistan’da 1857 yılındaki Bağımsızlık Savaşından sonra
Müslümanlar önceden sahip oldukları gücü kaybetti ve mülklerine el konuldu. Bu
kaotik süreçte, Seyyid Ahmed Han Müslümanları uyandırdı ve onlara yeniden
güçlenmelerini sağlayacak hedefler çizdi.





Seyyid Ahmed Han’ın Müslümanların yeniden güç kazanımlarını öngören
kuramı, İngilizlerle işbirliği ve modern eğitim kavramlarını kapsayan iki temel
ilkeye dayanıyordu. Ahmed Han’a göre Hindular ve Müslümanlar arasında oldukça
büyük dini ve kültürel farklılıklar bulunuyordu. İşte bu yüzden, Müslümanların
geniş haklar edinebilmeleri için çok çalıştı ve Pakistan ideolojisinin temelini
oluşturacak iki ulus teorisini oluşturdu.

References

  • Bright, James Wine. (2015). Tarih-i Pakistan. (Urduya Çev.Mahmud Şahid Şevket).Lahore: Darulshaour Publications.Bulgur, Durmuş. (2007). XIX. Yüzyıl Hint Kıtasında İSLAMİ FİKİR AKIMLARI. Konya:Tablet Kitabevi.Çerağ, Muhammed Ali. (1996). Tarih-i Pakistan. Lahore: Sang-e Meel Publications.Fatima, Nahid. (2012). Unnisvin Sadi Min Urdu Zıban. Delhi: Adabıstan Publications.Gauhar, Altaf. (1967). Twenty Years of Pakistan 1947-1967. Karachı: Pakıstan Publications.Kişmir, Aykut. (2013). Aligarh Aydınlarının Üslup Yönleri. 13. UluslararasıDil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu:Basit Üslup (26-28 Eylül) Bildirileri, Kars, Kafkas Üniversitesi Yay. s.33-40. Kuyumcu, Hakan. (Kış 2006) Urducanın Gelişiminde Etkin Olan İlk Batılı Eğitim Kurumları ve Aligarh Hareketi. Nüsha. Yıl VI, Sayı 20. Ankara.Majid, A. Majid,A. Habib, Z. (2014). Genesis of the Two Nations Theory and the Quaid-e-Azam, Pakistan Vision Dergisi, Volume 15, No 1, s. 180-192.Mahmud, Safrar. (2016). Pakistan: Tarih Aor Siyaset. Lahore: Sang-e Meel Publications.Haşimi, Muzaffer Mehdi. (2000). Tarih Nazariyah Pakistan. Multan: Karvan Adab.Özcan, Asuman Belen. (2012). Doğu Kültüründe Anlatı Geleneği:Urdu Nesri. Ankara: hdy Yayınları.Rahim,M.A. Chugtai,M.D. Zaman, W. Hamid,A. (1967). A Short Hıstory of Pakıstan. Karachı: The Inter Services Press Limited.Seyyid, Ferzana. (2013). Nukuş-u Adab. Lahore:Sang-e Meel Publications.Shaikh, Irfan Ahmed, Jatoi,Bashir Ahmed, Shah, Syed Faisal Hyder. (2016). Syed Ahmad Khan (1817-1898) An Educationist and Reformer Of South Asia. JPUHS, Volume 29, No 2. s.103-115.Soydan, Celal. (2016). İkbâl’e Dair. Ankara: Hece Yayınları.Tişna, Nezir Ahmed. (2013). Tarih-i Pakistan 1947-2013. Celum: Book Corner.Waseem, Filza. (2014). Sir Sayyid Ahmad Khan and the Identity Formation of Indian Muslims through Education. Rewiew of History and Political Science, Volume 2, No 5, s.131-148.Zaıdı, Alı Jawad. (1993). A Hıstory of Urdu Lıterature. Delhi:Sahıtya Akademı.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Davut Şahbaz

Publication Date December 28, 2018
Submission Date October 26, 2018
Acceptance Date November 29, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Şahbaz, D. (2018). SEYYİD AHMED HAN’IN PAKİSTAN İDEOLOJİSİNİN OLUŞUMUNA KATKILARI. Nüsha, 18(47), 109-126. https://doi.org/10.32330/nusha.475160