Research investigated computer assisted instruction (CAI) effectiveness, according to studying pre-school education by educational institutions and parents in effort to study, to first reading writing success (FRWS). Research group in 2006-2007, is 32 as experimental and 32 as control students from 1st grade of primary. Research was formed as posttest control group model of semi experimental method and practiced during first term. Experimental group were taught by CAI and control group were taught by traditional instruction. Data gathered by `arent questionnair`, `Reading concepts scale`, `Achievement test`, `Reading and handwriting observation forms` and analyzed by Chi-square, frequency and t-test on SPSS 12.0. Main findings are as follow: (1) CAI effected pupils` FRWS who studied in pre-school educational instutions. (2) CAI effected pupils` FRWS whose parents in effort to study reading writing in period of pre-school. (3) CAI effected pupils` FRWS whose parents in effort to study computer in period of pre-school.
Computer Assisted İnstruction First Reading Writing İnstruction Pre-school Education Parents Effort Academic Achievement
Araştırmada bilgisayar destekli öğretimin okul öncesi dönemde eğitim kurumlarından ve anne baba çabasıyla eğitim alma durumuna göre, ilkokuma yazma başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2006–2007 eğitim-öğretim yılında 32 deney ve 32 kontrol grubu olmak üzere 64 ilköğretim 1.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma, yarı deneme modellerinden "sontest kontrol gruplu model"e göre desenlenmiş ve birinci dönem süresince deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda dersler bilgisayar destekli öğretimle, kontrol grubundaysa geleneksel öğretimle işlenmiştir. Veriler "Veli Anketi", "Okuma Kavramları Ölçeği", "Başarı Testi", "Okuma Gözlem Formu"ve "Yazı Gözlem Formu" ile toplanmış, ki kare, frekans ve t testiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda bilgisayar destekli öğretimin okul öncesi eğitim alan, okula başlamadan okuma yazma öğretmek için özel çaba sarfedilen ve bilgisayar öğretmek için özel çaba sarfedilmeyen öğrencilerin ilkokuma yazma başarısında etkisi olduğu görülmüştür.
Bilgisayar Destekli Öğretim İlkokuma Yazma Öğretimi Okul Öncesi Eğitim Anne Baba Çabası Akademik Başarı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 3 |