BibTex RIS Cite

PRE-SERVICE TEACHERS` ANXIETY AND ATTITUDES TOWARD THEIR PROFESSION

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 162 - 177, 01.03.2014

Abstract

The purpose of this study is to prove the concurrent validity and reliability of Teacher Concerns Questionnaire (TCQ) and to do the confirmatory factor analysis of Attitudes towards Teaching Scale (ATS) among the students of faculty of education. Randomly selected 249 students of faculty of education voluntarily participated to the study. The three concerns (self, task, impact) were found higher amongst first year students than the fourth year. The three concerns (self, task, impact) were found higher amongst girls than boys. It was found two factors explaining the 61.5% of total variance in the confirmatory analysis of TCQ. Goodness of fit index (GFI) of TCQ scales was found 0.85. In addition, for ATS scale, it was found that sub-scales gave reliable measurement according to theory.

References

  • Bursalıoğlu, Z., (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara. PegemA Yayıncılık. http://www.tdk.gov.tr (Erişim: 5 Mart 2014)
  • Büyüköztürk, Ş., (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 4, 453-64.
  • Fuller, F.F., (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207–226.
  • Mc Cormak, A., (1996). Exploring the Developmental View of the Perceived Concerns of Pre-Service Teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 24(3), 259-268.
  • MacDonald, C., (1993). Coping with stress during the teaching practicum: the student teacher’ s perspective, The Alberta Journal of Educational Research, 39(4), 407-418.
  • Murray-Harvey, R., Slee, P.T., Lawson, M.J., Silins, H., Banfield, G. and Russell, A., (2000). Under Stress: the concerns and coping strategies of teacher education students. European Journal of Teacher Education, 23(1), 19-35.
  • Taşğın, Ö., (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-886. Reeves, C.K. and Kazelkis R., (1985). Concerns of preservice and inservice teachers. Journal of Educational Research, 78(5), 267-2
  • Guillaume, A. and Rudney, G., (1993). Student Teachers’ Growth Towards Independence: An Analysis of Their Changing Concerns. Teaching and Teacher Education 9(1), 65–80.
  • Fuller, F.F. and Bown, O.H., (1975). Becoming a teacher. In K. Ryan (Ed.), Teacher education. Chicago: University of Chicago Press.
  • O’Connor, J. and Taylor, H.P., (1992). Understanding Preservice and Novice Teachers’ Concerns to İmprove Teacher Recruitment and Retention. Teacher Education Quarterly, 19, 19–28.
  • Pigge, F.L. and Marso, R.N., (1997). A Seven Year Longitudinal Multi-Factor Assessment of Teaching Concerns Development Through Preparation and Early Years of Teaching. Teaching and Teacher Education 13(2), 225–35.
  • İnceoğlu, M., (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., (1988). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman, B., (2004). Türkiye'de Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Tanrıöğren, A., (1997). Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-67.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E., (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-3
  • George, A.A., (1978). Teachers Concerns Questionnaire (Austin, TX, University of Texas, Research and Development Centre for Teacher Education).
  • Fuller, F.F. and Bowl, O.H., (1975). Becoming a teacher, in K.J. Rehage (Ed.), Teacher Education, Chicago: University of Chicago Press.
  • Aşkar, P. ve Erdem, M., (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121, 8-11.
  • Büyüköztürk, Ş,. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cabı, E. Ve Yalçınalp, S., (2013) Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik güvenirlik çalışması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Tavşancıl, E., (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayınları. 3. baskı.
  • Kline, P., (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Roudledge.
  • Meek, G.A., (1996). The Teacher Concerns Questionnaire With Preservice Physical Educators in Great Britain: Being Concerned With Concerns. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 20-29
  • Meek, G.A. and Behets, D., (1999). Physical education teachers' concerns towards teaching. Teaching and Teacher Education, 15:497-505.
  • McBride, R.E., Boggess, T.E., and Griffey, D.C., (1986). Concerns of in-service teachers as compared with Fuller's Concern Model. Journal of Teaching in Physical Education, 5, 1491
  • Conkle, T., (1996). Inservice Physical Educators' Stages Of Concerns: A Test Of Fuller's Model And The TCQ – PE. Physical Educator, 53(3), 122-132.
  • Zounhia, K., Hatziharistos, D., and Emmanouel, K., (2004). Teaching Concerns Of Greek Physical Education Student Teachers. Studies in Physical Culture & Tourism, 11(2), 73-89.
  • Yaylı, D. ve Hasırcı, S., (2009). Hizmet Öncesi Türkçe Öğretmenlerinin Öğretmeye Yönelik Endişeleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 521-525.
  • Taşğın, Ö., (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2006, 14(2), 679-6
  • Ünaldı, Ü.E. ve Alaz, A., (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1 -13.
  • Köse, H.S., (2006). Müzik Öğretmeni Adaylarının Mesleki Kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 80-89.
  • Elkerton, C.A., (1984). An Investigation of Stress Experienced by Beginning Teachers During Practice Teaching. South African Journal of Education, 4, 97-102.
  • Sumison, J. and Thomas, D., (1995). Stress management for student teachers in the practicum. Paper presented at the annual conference of the Australian Association for Research in
  • Education, Hobart, Australia, 26-30 November. Capel, S.A., (1997). Changes in Students’ Anxieties and Concerns After Their First and Second Teaching Practices. Educational Research, 39(2), 211-228.
  • D’Rozario, V. and Wong, A.F.L., (1996). A Study of PracticumRelated Stresses in A Sample of First Year Student Teachers in Singapore. Paper presented at the annual conference of the Singapore Educational Research Association and Australian Association for Research in Education, Singapore, 25-29 November.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 162 - 177, 01.03.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Eğitim Fakültesi öğrencilerinde Öğretmen Kaygı Ölçeği`nin (ÖKÖ) eşzamanlı geçerlilik ve güvenilirliklerini kanıtlamak ve Öğretmenliğe Yönelik Tutum Ölçeğinin (ÖMTÖ) doğrulayıcı faktör analizini yapmaktır. Çalışmaya, rastgele seçilen 249 öğrenci, gönüllü olarak katılmıştır. Üç kaygı türünün (benlik, görev, etkili olma) birinci sınıf öğrencilerinde dördüncü sınıf öğrencilerine göre ve kızlarda erkeklere göre daha fazla olduğu saptanmıştır. Öğretmen Kaygı Ölçeğinin (ÖKÖ) doğrulayıcı faktör analizinde total varyansın %61,5`unu açıklayan iki faktör saptanmıştır. ÖKÖ ölçeğinin uyum iyiliği indeksi (GFI) 0,85 olarak belirlenmiştir. Ayrıca, ÖMTÖ ölçeği için alt ölçeklerin güvenilir ölçümler verdiği görülmüştür.

References

  • Bursalıoğlu, Z., (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara. PegemA Yayıncılık. http://www.tdk.gov.tr (Erişim: 5 Mart 2014)
  • Büyüköztürk, Ş., (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 4, 453-64.
  • Fuller, F.F., (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207–226.
  • Mc Cormak, A., (1996). Exploring the Developmental View of the Perceived Concerns of Pre-Service Teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 24(3), 259-268.
  • MacDonald, C., (1993). Coping with stress during the teaching practicum: the student teacher’ s perspective, The Alberta Journal of Educational Research, 39(4), 407-418.
  • Murray-Harvey, R., Slee, P.T., Lawson, M.J., Silins, H., Banfield, G. and Russell, A., (2000). Under Stress: the concerns and coping strategies of teacher education students. European Journal of Teacher Education, 23(1), 19-35.
  • Taşğın, Ö., (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-886. Reeves, C.K. and Kazelkis R., (1985). Concerns of preservice and inservice teachers. Journal of Educational Research, 78(5), 267-2
  • Guillaume, A. and Rudney, G., (1993). Student Teachers’ Growth Towards Independence: An Analysis of Their Changing Concerns. Teaching and Teacher Education 9(1), 65–80.
  • Fuller, F.F. and Bown, O.H., (1975). Becoming a teacher. In K. Ryan (Ed.), Teacher education. Chicago: University of Chicago Press.
  • O’Connor, J. and Taylor, H.P., (1992). Understanding Preservice and Novice Teachers’ Concerns to İmprove Teacher Recruitment and Retention. Teacher Education Quarterly, 19, 19–28.
  • Pigge, F.L. and Marso, R.N., (1997). A Seven Year Longitudinal Multi-Factor Assessment of Teaching Concerns Development Through Preparation and Early Years of Teaching. Teaching and Teacher Education 13(2), 225–35.
  • İnceoğlu, M., (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., (1988). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman, B., (2004). Türkiye'de Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Tanrıöğren, A., (1997). Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-67.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E., (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-3
  • George, A.A., (1978). Teachers Concerns Questionnaire (Austin, TX, University of Texas, Research and Development Centre for Teacher Education).
  • Fuller, F.F. and Bowl, O.H., (1975). Becoming a teacher, in K.J. Rehage (Ed.), Teacher Education, Chicago: University of Chicago Press.
  • Aşkar, P. ve Erdem, M., (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121, 8-11.
  • Büyüköztürk, Ş,. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cabı, E. Ve Yalçınalp, S., (2013) Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik güvenirlik çalışması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Tavşancıl, E., (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayınları. 3. baskı.
  • Kline, P., (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Roudledge.
  • Meek, G.A., (1996). The Teacher Concerns Questionnaire With Preservice Physical Educators in Great Britain: Being Concerned With Concerns. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 20-29
  • Meek, G.A. and Behets, D., (1999). Physical education teachers' concerns towards teaching. Teaching and Teacher Education, 15:497-505.
  • McBride, R.E., Boggess, T.E., and Griffey, D.C., (1986). Concerns of in-service teachers as compared with Fuller's Concern Model. Journal of Teaching in Physical Education, 5, 1491
  • Conkle, T., (1996). Inservice Physical Educators' Stages Of Concerns: A Test Of Fuller's Model And The TCQ – PE. Physical Educator, 53(3), 122-132.
  • Zounhia, K., Hatziharistos, D., and Emmanouel, K., (2004). Teaching Concerns Of Greek Physical Education Student Teachers. Studies in Physical Culture & Tourism, 11(2), 73-89.
  • Yaylı, D. ve Hasırcı, S., (2009). Hizmet Öncesi Türkçe Öğretmenlerinin Öğretmeye Yönelik Endişeleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 521-525.
  • Taşğın, Ö., (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2006, 14(2), 679-6
  • Ünaldı, Ü.E. ve Alaz, A., (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1 -13.
  • Köse, H.S., (2006). Müzik Öğretmeni Adaylarının Mesleki Kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 80-89.
  • Elkerton, C.A., (1984). An Investigation of Stress Experienced by Beginning Teachers During Practice Teaching. South African Journal of Education, 4, 97-102.
  • Sumison, J. and Thomas, D., (1995). Stress management for student teachers in the practicum. Paper presented at the annual conference of the Australian Association for Research in
  • Education, Hobart, Australia, 26-30 November. Capel, S.A., (1997). Changes in Students’ Anxieties and Concerns After Their First and Second Teaching Practices. Educational Research, 39(2), 211-228.
  • D’Rozario, V. and Wong, A.F.L., (1996). A Study of PracticumRelated Stresses in A Sample of First Year Student Teachers in Singapore. Paper presented at the annual conference of the Singapore Educational Research Association and Australian Association for Research in Education, Singapore, 25-29 November.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Haluk Mergen This is me

Hakan Arslan This is me

Berna ERDOĞMUŞ Mergen This is me

Ebru Arslan This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B. . E., Arslan, E. (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI. Education Sciences, 9(2), 162-177. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612
AMA Mergen H, Arslan H, Mergen BE, Arslan E. ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI. Education Sciences. March 2014;9(2):162-177. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612
Chicago Mergen, Haluk, Hakan Arslan, Berna ERDOĞMUŞ Mergen, and Ebru Arslan. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI”. Education Sciences 9, no. 2 (March 2014): 162-77. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612.
EndNote Mergen H, Arslan H, Mergen BE, Arslan E (March 1, 2014) ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI. Education Sciences 9 2 162–177.
IEEE H. Mergen, H. Arslan, B. . E. Mergen, and E. Arslan, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI”, Education Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 162–177, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612.
ISNAD Mergen, Haluk et al. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI”. Education Sciences 9/2 (March 2014), 162-177. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612.
JAMA Mergen H, Arslan H, Mergen BE, Arslan E. ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI. Education Sciences. 2014;9:162–177.
MLA Mergen, Haluk et al. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI”. Education Sciences, vol. 9, no. 2, 2014, pp. 162-77, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0612.
Vancouver Mergen H, Arslan H, Mergen BE, Arslan E. ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUM VE KAYGILARI. Education Sciences. 2014;9(2):162-77.