Nowadays, having abilities to struggle with problems helps us solve our problems and to manage to protect this circumstance helps us enjoy our lives. Resiliency and wellness have become prominent in these abilities. The aim of this study is to examine the resiliency and wellness of the students in Prizren and Balikesir Universities with regard to some variables such as gender, grade, department and university. In this study, survey model was used. "Resilience Scale" which was developed by Gürgan (2006) and "Scale of Perceived Wellness" which was developed by Adams, Bezner and Steinhardt (1997) and adapted into Turkish by Memnun (2006) were used as data-gathering tools. Scales were conducted to 1015 university students in 2011-2012 academic years. 682 students (%67.2) were female and 333 students (%32.8) were male. In data analysis, t-test and One-Way Anova was used for independent samples. It was found that there were significant positive correlation between resiliency and wellness degree of the students (r=.66). With regard to university, department and grade variances, significant difference has been found between resiliency and wellness mean scores.
Günümüzde sorunlarla mücadele edebilecek özelliklere sahip olmak sorunları çözebilmemize ve bu halimizi korumayı başarmak yaşamdan zevk almamıza yardımcı olmaktadır. Yılmazlık ve iyilik hali bu özelliklerin içerisinde son yıllarda daha öne çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı Prizren Üniversitesi ile Balıkesir Üniversitesi`nde okuyan üniversite öğrencilerinin yılmazlık ve iyilik halini cinsiyet, sınıf, bölüm ve üniversite gibi bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, Gürgan (2006) tarafından geliştirilen "Yılmazlık Ölçeği"ve Adams, Bezner ve Steinhardt (1997) tarafından geliştirilen ve Memnun (2006) tarafından Türkçe2ye uyarlanan "Algılanan Esenlik Hali Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçekler, 2011-2012 eğitim öğretim yılında toplam 1015 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Bu öğrencilerin 682`si (%67.2) kadın, 333`ü (%32.8) erkektir. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t testi ve tek-faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yılmazlık düzeyleri ile iyilik halleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=.66). Üniversite sınıf ve bölüm değişkenlerine göre yılmazlık ve iyilik puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 1 |