The purpose of this study is to identify pre-service mathematics teachers` mathematical connection skills and examine its relation with problem solving skill. In order to determine 28 pre-service mathematics teachers` mathematical connection skills, case study method was used. For determining connection skills, problem solving process were examined by written documents. Pre-service teachers are asked to three non routine mathematical problems. Rubric was used to examine the connection and problem solving skills. Descriptive statistical analysis, correlation and regression analyzes were used in obtained data. It is determinded that the pre-service teachers` connection level is low. In terms of connections type the skills of connections among mathematics is not desired level. Furthermore, pre-service connection skills between other disciplines and in real world is found at very low level. It is found that pre-service teachers connections skills are not adequate level and were limitations in many ways in the context of problem solving.
Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirme becerilerini belirlemek ve problem çözme becerisi ile olan ilişkilerini incelemektir. 28 matematik öğretmen adayının ilişkilendirme becerilerini belirlemek amacıyla özel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. İlişkilendirme becerisinin belirlenmesinde, problem çözme süreci yazılı dokümanlarla incelenmiştir. Öğretmen adaylarına üç rutin olmayan matematiksel problem yöneltilmiştir. İlişkilendirme ve problem çözme becerilerini incelemek amacıyla rubrik kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, betimsel istatistiksel analizler, korelasyon ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğretmen adaylarının ilişkilendirme becerilerinin düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Kullanılan ilişkilendirme türü açısından ise matematiği kendi içinde ilişkilendirmenin istenen düzeyde olmadığı, farklı disiplinler ve günlük yaşamla ilişkilendirmenin ise çok düşük düzeylerde kaldığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının ilişkilendirme becerilerini yeterli düzeyde olmadığı ve problem çözme becerileri kapsamında birçok yönden sınırlılıklarının olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 3 |