In the last two decades, the rapid changes and developments that occurred in Information and Communication Technologies (ICT), the importance attributed to knowledge, and the fact that knowledge is seen as the most important strategic asset, have effected the organizations that try to survive in the competitive and complex conditions of the environment. For organizations that try to survive in such environments, the key concept based on continuous learning and self-development has been organizational learning philosophy. After the first mentioning by Cyert and March in 1963, organizational learning concept has been the main focus of interest of the organizational management field. Although many scientists talked about the importance and meaning of the term in different books and articles, Peter Senge was the man who had the concept gained its popularity in 1990âaâ¬aâ¢s. The goals and means of educational institutions, as knowledge intensive organizations, are knowledge based. In that concept, effective management of knowledge that comprises gathering, mining, storing, generating, and transferring knowledge, has been contribute a lot to the learning organizations. And, ICT, as the means of knowledge management, plays important roles in becoming of schools as learning organizations. In this study, based on the literature review, the roles of ICT was examined and due to emerging dynamics, some recommendations were made.
Son 20 yıl içinde bilgi ve iletişim teknolojilerinde meydana gelen hızlı değişim ve gelişim ile bilgiye atfedilen önemin artması ve bilginin en önemli stratejik kaynak olarak görülmesi, çok karmaşık, rekabetçi çevre şartlarında ayakta kalmaya çalışan örgütleri etkilemiştir. Böyle bir ortamda devamlılıklarını sürdürmek isteyen örgütler için anahtar kavram sürekli öğrenmeye ve kendini geliştirmeye dayanan öğrenen örgüt felsefesi olmuştur. 1963'te Cyert ve March'ın ilk kez dile getirmesinden sonra örgütsel öğrenme kavramı, örgütsel yönetim alanının ilgi odağı haline gelmiştir. Günümüze kadar pek çok yazar, çeşitli kitap ve makalelerde terimin anlamı ve önemi üzerinde durmasına rağmen, kavrama popülaritesini kazandıran 1990'lı yıllardan sonra Peter M. Senge olmuştur. Bilgi yoğun örgütler olarak, okulların amacı ve aracı bilgi temellidir. Bilginin toplanması, iletilmesi, işlenmesi, saklanması, üretilmesi süreçlerini içeren bilginin etkili yönetimi, öğrenen örgütlere önemli katkıda bulunmaktadır. Bilişim teknolojileri, bilgi yönetimini kolaylaştıran araçlar olarak, okulların birer öğrenen örgüt haline gelmelerinde önemli roller oynar. Bu çalışmada, bilgi ve iletişim teknolojilerinin okulları öğrenmesinde ve birer öğrenen örgüt haline gelmelerindeki rolü alan yazına dayalı olarak irdelenmiş, bu kapsamda öne çıkan çeşitli dinamikler çerçevesinde önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |