In this study was an experimental application to university students, in order to allow them to develop positive attitudes towards people with disabilities. In research, students at the experimental group preventive guidance within the scope of, causes of disability, treatment of persons with disabilities has been informed and of the types of obstacles individuals with disabilities to experience and enjoy and to visit them in educational environments. In the study used in practice the experimental-control group, pretest and posttest experimental method. As a result of data analysis preventive activities to university students applied under the guidance of experimental study were found to be effective in creating positive attitudes towards disabled.
Bu çalışmada, üniversite
öğrencilerinin engelli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak
amacıyla deneysel bir uygulama yapılmıştır. Araştırmada önleyici rehberlik anlayışı
kapsamında deney grubundaki öğrencilere engelli olma nedenleri, engellilerin tedavileri
ve engel türlerine ilişkin bilgi verilmiş ve engelli bireylerle yaşantı
geçirmeleri ve onları eğitim ortamlarında ziyaret etmeleri sağlanmıştır.
Çalışmada deney-kontrol gruplu, öntest ve sontest uygulamalı deneysel bir yöntem
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda üniversite
öğrencilerine önleyici rehberlik faaliyetleri kapsamında uygulanan deneysel
çalışmanın engellilere yönelik olumlu tutumlar oluşturmada etkili olduğu
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |