BibTex RIS Cite

THE EVALUATION OF THE SKILLS OF TEACHER CANDIDATES' INFORMATION LITERACY IN THE 21ST CENTURY

Year 2012, Volume: 7 Issue: 1, 27 - 49, 01.02.2012

Abstract

SUMMARY The main purpose of this study is to evaluate of the skills of teacher candidates' information literacy in the 21st century.The research is based on survey metod. The population of the study has been built up by the students who were at the their final year in the 2009-2010 academic year in the departments of Education Faculty of Inonu University and its sample has been built up by randomly chosen 480 students from these teacher candidates. In the research, as the means of getting data, 'Information Literacy Skill Survey' which was developed by the researchers has been used. In the survey, there are 24 items that question the information literacy skill and it includes the choices that are related with level of the realization of them by the teacher candidates with Never (1), Seldom (2), Sometimes (3), More often (4), Always (5). In the analyse of the data, related with each item, the frequency, percentage and mean of the view of the teacher candidates have been given. As to the determining whether there are meaningful differences between the teacher candidates' information literacy skill in the sense of gender, department, type of high school, the accomodation of their school life, their level of a foreign language, the type of most read book, the opportunities of using computers and their related views, for each item, the tests of significance such as the t-test, one-dimensional variance analyse, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H have been used. In conclusion, it has been found out that the teacher candidates mainly perform their information literacy skill; that in reaching the information, they use computers and other technological devices more, and generally know where and how to search the information; that they less improve their foreign languages and particape in obeying the scientific ethical principles; according to the variables mentioned above, that in general there isn't a significant difference among the views of the teacher candidates, but, in specific for some of the items, significant differences have been found. Being predicated on these results, the teacher candidates have been proposed to develop their information literacy skills.

21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2012, Volume: 7 Issue: 1, 27 - 49, 01.02.2012

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, 21.yüzyılda öğretmen adaylarının bilgi
okuryazarlık becerilerini değerlendirmektir. Araştırma, genel tarama modeline
dayanmaktadır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 Öğretim yılında Malatya İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ne bağlı bölümlerin son sınıflarındaki öğretmen
adayları; örneklemini ise bu öğretmen adayları arasından tesadüfî olarak
seçilmiş 480 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş
‘’Bilgi
Okuryazarlık Becerisi Anketi’’
kullanılmıştır.
Sonuçta, öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerilerini çoğunlukla yerine
getirdikleri; çeşitli değişkenlere
(cinsiyet, bölüm, vb.) göre, öğretmen adaylarının görüşleri arasında genelde
anlamlı bir fark olmadığı, ancak özelde bazı maddeler için anlamlı farklara
rastlandığı,  ortaya çıkmıştır. Bu
sonuçlara dayalı olarak, öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerilerini
geliştirme ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Oğuz Gürbüztürk This is me

Sevda Koç This is me

Publication Date February 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Gürbüztürk, O., & Koç, S. (2012). 21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Education Sciences, 7(1), 27-49. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Gürbüztürk O, Koç S. 21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NWSA. February 2012;7(1):27-49. doi:10.12739/10.12739
Chicago Gürbüztürk, Oğuz, and Sevda Koç. “21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Education Sciences 7, no. 1 (February 2012): 27-49. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Gürbüztürk O, Koç S (February 1, 2012) 21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Education Sciences 7 1 27–49.
IEEE O. Gürbüztürk and S. Koç, “21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, NWSA, vol. 7, no. 1, pp. 27–49, 2012, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Gürbüztürk, Oğuz - Koç, Sevda. “21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Education Sciences 7/1 (February 2012), 27-49. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Gürbüztürk O, Koç S. 21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NWSA. 2012;7:27–49.
MLA Gürbüztürk, Oğuz and Sevda Koç. “21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Education Sciences, vol. 7, no. 1, 2012, pp. 27-49, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Gürbüztürk O, Koç S. 21. YÜZYILDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NWSA. 2012;7(1):27-49.