This research has been made in order to evaluate the effect of cooperative learning on achievement and retention in Science and Technology teaching. In this research, pretest and posttest experiment design with control groups has been applied. In this research, "Science Success Test" including 35 multiple choice questions has been used in order to gather data. The test has been used as pretest-postest-delayed postest. Independent and paired groups "t" tests were used to analyze the data. A meaningful difference has been obtained in favour of experiment group at achievement posttest which has been applied for control and experiment groups using independent "t" test. In addition Science Success Test has been used as delayed postest. A meaningful difference has been obtained in favour of experiment group at achievement delayed posttest which has been applied for control and experiment groups using independent "t" test. As a result the study it was seen that jigsaw technique of cooperative learning approach has had positive effects on achievement and retention in Science and Technology teaching. In addition, it has been found that cooperative learning more effective on retention.
Bu araştırma; işbirlikli
öğrenme yönteminin Fen ve Teknoloji dersinde başarı ve kalıcı öğrenmeye
etkisini geleneksel öğrenme yöntemine kıyasla değerlendirmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, kontrol gruplu ön test-son test deney deseni
kullanılmıştır. Bu araştırmada 35 çoktan seçmeli sorudan oluşan Fen ve
Teknoloji başarı testi kullanılmıştır. Bu test ayrıca hatırlama testi olarak
kullanılmıştır. Test sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde “t” testi
uygulanmıştır. Kontrol ve deney grubunun
başarı son testleri için yapılan
ilişkisiz grup “t” testinde
deney grubu lehine istatistiksel açıdan
anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Ayrıca Fen ve Teknoloji başarı testi, hatırlama testi olarak da kullanılmıştır.
Kontrol ve deney grubunun başarı
hatırlama testleri için yapılan
ilişkisiz grup “t” testinde,
deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık
bulunmaktadır. Araştırma sonucunda, işbirlikli öğrenmenin Jigsaw tekniğinin Fen
ve Teknoloji dersinde başarıya etkisinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
işbirlikli öğrenme yönteminin kalıcı öğrenme üzerinde de etkili olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |