Online based measurement and assessment are effective and accurate ways to provide the teacher candidates making measurement in actual classroom environment and to understand measurement and assessment methods at evaluation courses. The outcomes of many researches' shows that students feel themselves more comfortable, their negative attitudes disappear against measurement and evaluation and their academic achievements increases when the evaluations are based on online or web. This situation connotes this question: Is Online Assessment Reliable? The purpose of this study is to compare the determining of the levels of assessment literacy of teacher candidates on paper and online or web-based applications reliabilities. 46 teacher candidates participated this research to solve the assessment literacy inventory on paper and 48 teacher candidates to solve inventory of online and web. Data in this research, analyzed using TAP program which developed by Gordon Brooks (2003) [2]. This research has shown that the reliability coefficient(KR-20= 0.803) of online or web-based inventory is higher than reliability coefficient (KR-20 = 0.718) of on paper inventory. In this study, the item difficulty and item discriminated compared and the results analyzed with discussion As a result, online measurement and assesment gives different advantages to teacher candidates and provides making measurement and assessment more reliable.
Online ölçme ve değerlendirmeler, öğretmen adaylarının gerçek sınıf ortamında ölçme-değerlendirme yapabilmelerini sağlamada ve ölçme-değerlendirme derslerinde, çağdaş yöntemlerini anlamalarında ve kullanmalarında etkili yanı sıra doğru bir yoldur. Birçok araştırmada ortaya konan bulgular online yapılan ölçme ve değerlendirmelerde öğrencilerin kendilerini daha rahat hissettikleri, öğrenmeye ve ölçme-değerlendirmeye karşı olumsuz tutumlarının ortadan kalktığını ve akademik başarılarının arttığını ortaya koymaktadır. Bu durun şu soruyu akla getirmektedir: Online Değerlendirme Güvenilir Midir? Bu çalışmanın amacıda, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme okuryazarlık seviyelerini belirlemede kağıt üzerinde yapılan uygulamalar ile online uygulamaların güvenilirliklerini karşılaştırmaktır. Bu araştırmaya kağıt üzerinde ölçme-değerlendirme okuryazarlığı envanterini çözmek üzere 46, online envanteri çözmek üzere 48 olmak üzere toplam 94 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler, Brooks [2] (2003) tarafından geliştirilmiş TAP (Test Analiz Programı) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları göstermiştir ki, online çözülen envanterin güvenilirlik katsayısı(KR20=0,803), kağıt üzerinde çözülen envanterin güvenilirlik katsayısından (KR-20=0,718) daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu araştırmada maddelerin ortalama güçlük ve ayırt ediciliği de karşılaştırılmış ve sonuçlar tartışılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak ölçme-değerlendirmenin online olarak yapılması öğretmen adaylarına çeşitli avantajlar sunmakta, ölçme-değerlendirmenin daha güvenilir yapılması sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |