Research Article
BibTex RIS Cite

EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF STUDENT TEACHERS

Year 2011, Volume: 6 Issue: 4, 2689 - 2698, 01.05.2011

Abstract

This study aimed to determine the epistemological beliefs of student teachers and whether these beliefs are affected by certain variables (department, year of study, location, educational level of mother and father, SSE score). The study sample consisted of a total of 380 student teachers from Gazi University Vocational Educational Faculty, 191 of whom were freshman students and 189 of whom were senior students. Data were collected using Schommer' Epistemological Beliefs Questionnaire. It was found that student teachers beliefs that learning depends on effort were more sophisticated the others. Further, it was found that last year student teachers at child development and family economics departments had more mature beliefs than first year students, and that students with a OYS score of 300 or above had more developed epistemological beliefs than those with a lower score.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI

Year 2011, Volume: 6 Issue: 4, 2689 - 2698, 01.05.2011

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını belirlemek ve bazı değişkenlere göre (bölüm, sınıf düzeyi, yaşadığı yer, anne-babanın eğitim düzeyi, ÖSS puanı) farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi’nden 191 birinci sınıf ve 189 son sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 380 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler Schommer’ın Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin en çok gelişen inançları öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna olan inançtır. Ayrıca çocuk gelişimi ve aile ekonomisi bölümlerinin son sınıf öğretmen adaylarının birinci sınıflara göre daha olgun inançlara sahip olduğu, ÖSS puanı 300 ve üzerinde olanların, ÖSS puanı 300’ün altında olanlara göre epistemolojik inançlarının daha fazla gelişmiş olduğu saptanmıştır. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Gülgün ALPAN Bangir This is me

Gürcü ERDAMAR Koç This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Bangir, G. . A., & Koç, G. . E. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI. Education Sciences, 6(4), 2689-2698.
AMA Bangir GA, Koç GE. ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI. NWSA. May 2011;6(4):2689-2698.
Chicago Bangir, Gülgün ALPAN, and Gürcü ERDAMAR Koç. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI”. Education Sciences 6, no. 4 (May 2011): 2689-98.
EndNote Bangir GA, Koç GE (May 1, 2011) ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI. Education Sciences 6 4 2689–2698.
IEEE G. . A. Bangir and G. . E. Koç, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI”, NWSA, vol. 6, no. 4, pp. 2689–2698, 2011.
ISNAD Bangir, Gülgün ALPAN - Koç, Gürcü ERDAMAR. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI”. Education Sciences 6/4 (May 2011), 2689-2698.
JAMA Bangir GA, Koç GE. ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI. NWSA. 2011;6:2689–2698.
MLA Bangir, Gülgün ALPAN and Gürcü ERDAMAR Koç. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI”. Education Sciences, vol. 6, no. 4, 2011, pp. 2689-98.
Vancouver Bangir GA, Koç GE. ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI. NWSA. 2011;6(4):2689-98.