Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF VISUAL LITERACY ON THE SUCCESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN SPHERICAL MIRRORS AND LENSES

Year 2011, Volume: 6 Issue: 3, 1972 - 1983, 01.04.2011

Abstract

This research has been held in order to look into the effects of visual literacy on the success of Secondary school students in spherical mirrors and lenses. Sampling of the research includes 46 9th grade students in Kyrkkonaklar Anatolian High School. Experiment and control groups have been formed objectively by drawing. During the research pre-test and post-test controlled group experimental design has been used. While visual literacy method based on graphics and diagrams has been used in experimental group, traditional method has been used for control group. To examine the sub-topics of the research one instrument with multiple choice was applied. To evaluate the test results, for independent groups and dependent groups "t-test" were applied. In conclusion, the research showed that visual literacy method based on graphics and diagrams turned out to be more effective than traditional method in improving the students success in spherical mirrors and lenses.

GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ

Year 2011, Volume: 6 Issue: 3, 1972 - 1983, 01.04.2011

Abstract

Bu araştırma, görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin küresel aynalar ve mercekler konularındaki başarılarına etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara Kırkkonaklar Anadolu Lisesi 9. sınıflarında öğrenim gören 46 öğrenci oluşturmaktadır. Bu sınıflar arasından deney ve kontrol grupları, kura yöntemiyle yansız olarak belirlenmiştir. Araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda, grafik ve şekillere dayalı görsel okuma ağırlıklı yöntem; kontrol grubunda ise geleneksel yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerini test etmek amacıyla çoktan seçmeli bir ölçme aracı kullanılmıştır. Öğrencilere uygulanan test sonuçlarını değerlendirmek üzere, bağımlı ve bağımsız gruplar t-testi analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin küresel aynalar ve mercekler konularındaki başarılarının arttırılmasında, grafik ve şekillere dayalı görsel okuma ağırlıklı yöntemin, geleneksel yöntemden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Yasin Ünsal This is me

Esra KUVVETLİ Arpaguş This is me

Selma Moğol This is me

Publication Date April 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Ünsal, Y., Arpaguş, E. . K., & Moğol, S. (2011). GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ. Education Sciences, 6(3), 1972-1983.
AMA Ünsal Y, Arpaguş EK, Moğol S. GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ. Education Sciences. April 2011;6(3):1972-1983.
Chicago Ünsal, Yasin, Esra KUVVETLİ Arpaguş, and Selma Moğol. “GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ”. Education Sciences 6, no. 3 (April 2011): 1972-83.
EndNote Ünsal Y, Arpaguş EK, Moğol S (April 1, 2011) GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ. Education Sciences 6 3 1972–1983.
IEEE Y. Ünsal, E. . K. Arpaguş, and S. Moğol, “GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ”, Education Sciences, vol. 6, no. 3, pp. 1972–1983, 2011.
ISNAD Ünsal, Yasin et al. “GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ”. Education Sciences 6/3 (April 2011), 1972-1983.
JAMA Ünsal Y, Arpaguş EK, Moğol S. GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ. Education Sciences. 2011;6:1972–1983.
MLA Ünsal, Yasin et al. “GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ”. Education Sciences, vol. 6, no. 3, 2011, pp. 1972-83.
Vancouver Ünsal Y, Arpaguş EK, Moğol S. GÖRSEL OKUMANIN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL AYNALAR VE MERCEKLER KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ. Education Sciences. 2011;6(3):1972-83.