This research has been held in order to look into the effects of visual literacy on the success of Secondary school students in spherical mirrors and lenses. Sampling of the research includes 46 9th grade students in Kyrkkonaklar Anatolian High School. Experiment and control groups have been formed objectively by drawing. During the research pre-test and post-test controlled group experimental design has been used. While visual literacy method based on graphics and diagrams has been used in experimental group, traditional method has been used for control group. To examine the sub-topics of the research one instrument with multiple choice was applied. To evaluate the test results, for independent groups and dependent groups "t-test" were applied. In conclusion, the research showed that visual literacy method based on graphics and diagrams turned out to be more effective than traditional method in improving the students success in spherical mirrors and lenses.
Bu araştırma, görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin küresel aynalar ve mercekler konularındaki başarılarına etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara Kırkkonaklar Anadolu Lisesi 9. sınıflarında öğrenim gören 46 öğrenci oluşturmaktadır. Bu sınıflar arasından deney ve kontrol grupları, kura yöntemiyle yansız olarak belirlenmiştir. Araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda, grafik ve şekillere dayalı görsel okuma ağırlıklı yöntem; kontrol grubunda ise geleneksel yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerini test etmek amacıyla çoktan seçmeli bir ölçme aracı kullanılmıştır. Öğrencilere uygulanan test sonuçlarını değerlendirmek üzere, bağımlı ve bağımsız gruplar t-testi analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin küresel aynalar ve mercekler konularındaki başarılarının arttırılmasında, grafik ve şekillere dayalı görsel okuma ağırlıklı yöntemin, geleneksel yöntemden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 3 |