Research Article
BibTex RIS Cite

THE CONTRIBUTION OF EDUCATION FACULTIES TO TEACHERS' PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Year 2011, Volume: 6 Issue: 3, 2188 - 2209, 01.04.2011

Abstract

The aim of this study is to reveal the perceptions of teachers regarding the contribution of education faculties to teachers' professional development. In this reserach a survey method was used. The data was collected by "The contribution of faculty of education to the teachers' professional development" survey developed by the researchers. The study sample consisted of 838 private, state primary and highschool teachers who work in the central districts of Izmir' that selected randomly through cluster sampling method. Descriptive analysis tests and content analysis techniques were used in the data analysis. Results indicated that a great part of teachers hasn't taken part in academic activities such as projects of academicians or researches. More than half of the teachers didn't take part in those kind of activities in last five years that were given by academicians and the participants found the efficiency of these activities low for their professional development. Although the teachers accept the communication disconnection between schools and faculties of education, they agree that the address for their professional development is the faculties of education.

EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM

Year 2011, Volume: 6 Issue: 3, 2188 - 2209, 01.04.2011

Abstract

Araştırmanın amacı eğitim fakültelerinin, öğretmenlerin mesleki gelişimindeki katkısını belirlemektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından “Eğitim Fakültelerinin, Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 öğretim yılında İzmir ili merkez ilçelerinden küme örnekleme tekniği ile belirlenen devlet ve özel ilk-ortaöğretim okullarında çalışan 838 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, dağılımları belirlemede betimleyici istatistikler ve açık uçlu soruların çözümlenmesinde içerik çözümleme tekniği kullanılmıştır. Bulgulara göre öğretmenlerin büyük çoğunluğu öğretim üyeleri ile birlikte bir araştırma ya da projede yer almamış, yarıdan fazlası ise son 5 yıldır, öğretim üyelerinin yer aldığı akademik bir etkinliğe katılmamış, katılanlar da etkinliklerin mesleki gelişimlerine olan faydasını düşük bulmuştur. Öğretmenler, eğitim fakülteleri ve okullar arasında iletişim kopukluğuna karşın, mesleki gelişimin adresinin eğitim fakülteleri olduğu görüşündedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Esen Altunay This is me

Yılmaz Tonbul This is me

Publication Date April 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Altunay, E., & Tonbul, Y. (2011). EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM. Education Sciences, 6(3), 2188-2209.
AMA Altunay E, Tonbul Y. EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM. Education Sciences. April 2011;6(3):2188-2209.
Chicago Altunay, Esen, and Yılmaz Tonbul. “EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM”. Education Sciences 6, no. 3 (April 2011): 2188-2209.
EndNote Altunay E, Tonbul Y (April 1, 2011) EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM. Education Sciences 6 3 2188–2209.
IEEE E. Altunay and Y. Tonbul, “EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM”, Education Sciences, vol. 6, no. 3, pp. 2188–2209, 2011.
ISNAD Altunay, Esen - Tonbul, Yılmaz. “EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM”. Education Sciences 6/3 (April 2011), 2188-2209.
JAMA Altunay E, Tonbul Y. EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM. Education Sciences. 2011;6:2188–2209.
MLA Altunay, Esen and Yılmaz Tonbul. “EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM”. Education Sciences, vol. 6, no. 3, 2011, pp. 2188-09.
Vancouver Altunay E, Tonbul Y. EĞİTİM FAKÜLTELERİNİN ÖĞRETMENLERİN GELİŞİMİNE KATKISI EĞİTİM. Education Sciences. 2011;6(3):2188-209.