Purpose of the present study was to investigate the game and peer preferences of preschool aged children as functions of their parents' gender role perceptions. Sample of the present study came from randomly selected schools in three different socioeconomic levels. Gender role perceptions of parents were assessed using Sex Roles Behaviors Scale (SRBS), while participant children were observed in a group. Results of the study revealed that the gender role perceptions of the fathers were significantly differed by socioeconomic level. Children's play and peer preferences also significantly differed by sex of the participant children. While boys preferred to play rough and tumble games in larger groups requiring a wider space, girls preferred to play games that include caring for others, imitating role models such as parents and teachers.
Bu araştırmada anne ve babaların cinsiyet rolleri algısı ile 60-72 aylık okul öncesi çocukların akranları ile olan etkileşimleri ve oyuncak tercihleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi, alt, orta ve üst sosyo ekonomik düzeye (SED) sahip anne babalar ve onların çocuklarından oluşmaktadır. Ebeveynlerin cinsiyet rolleri algısı Cinsiyet Rolleri Davranış Ölçeği (CRDÖ) ile ölçülmüş, çocuklara ilişkin veriler grup gözlemi ile toplanmıştır. Araştırma bulguları, babaların eril cinsiyet rol algısının SED’e göre farklılaştığını ortaya koymuştur. Gözlem sonuçları kız ve erkek çocukların farklı etkinlikleri tercih ettiklerini ve bu etkinliklerde harcadıkları zamanın anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermiştir. Erkekler güç, hız ve dayanıklılık gerektiren oyunları tercih ederken, kızlar bakım vermeyi, ebeveyn rolünde olmayı ve grup içi etkileşimleri gerektiren etkinlikleri tercih etmişlerdir. Ebeveynlerin dişil ve eril cinsiyet rol algısı ile çocukların tercih ettikleri bazı etkinlikler arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmışıtr
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 3 |