Research Article
BibTex RIS Cite

SUBMISSIVE BEHAVIORS AS A PREDICTOR OF PRESERVICE TEACHERS' SELF-PERCEPTION

Year 2011, Volume: 6 Issue: 2, 1388 - 1396, 01.03.2011

Abstract

The purpose of this study was to determine how well submissive behaviors predict preservice teachers' self-perception. In this study preservice teachers' self-perception were also examined in terms of gender, perceived parents' attitudes and family styles. The research group of the study composed of 380 students attending at the different department of Fatih Education Faculty at the Karadeniz Technical University. The results showed that self-perception have a significant relationship in negative with submissive behaviors and submissive behaviors was the significant predictor of self-perception. Finally self-perception revelead only significant differences between the perceived parents' attitudes.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR

Year 2011, Volume: 6 Issue: 2, 1388 - 1396, 01.03.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kendilik algılarını boyun eğici davranışların ne derece yordadığını belirlemektir. Çalışmada öğretmen adaylarının kendilik algıları cinsiyet, algılanan aile tutumları ve aile biçimleri açısından da incelemiştir. Araştırma grubu, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan 380 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma bulguları; kendilik algısı ve boyun eğici davranışlar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu, boyun eğici davranışların kendilik algısının anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Ayrıca kendilik algısı, algılanan aile tutumlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken cinsiyet ve aile biçimlerine göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Çiğdem BERBER Çelik This is me

Hatice Odacı This is me

Publication Date March 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Çelik, Ç. . B., & Odacı, H. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR. Education Sciences, 6(2), 1388-1396.
AMA Çelik ÇB, Odacı H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR. Education Sciences. March 2011;6(2):1388-1396.
Chicago Çelik, Çiğdem BERBER, and Hatice Odacı. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR”. Education Sciences 6, no. 2 (March 2011): 1388-96.
EndNote Çelik ÇB, Odacı H (March 1, 2011) ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR. Education Sciences 6 2 1388–1396.
IEEE Ç. . B. Çelik and H. Odacı, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR”, Education Sciences, vol. 6, no. 2, pp. 1388–1396, 2011.
ISNAD Çelik, Çiğdem BERBER - Odacı, Hatice. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR”. Education Sciences 6/2 (March 2011), 1388-1396.
JAMA Çelik ÇB, Odacı H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR. Education Sciences. 2011;6:1388–1396.
MLA Çelik, Çiğdem BERBER and Hatice Odacı. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR”. Education Sciences, vol. 6, no. 2, 2011, pp. 1388-96.
Vancouver Çelik ÇB, Odacı H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ KENDİLİK ALGILARINI YORDAYICI OLARAK BOYUN EĞİCİ DAVRANIŞLAR. Education Sciences. 2011;6(2):1388-96.