Interactive whiteboard has become a popular technology for instructors over the last decade. In this study, developing a survey for interactive whiteboard use based on the university students' perceptions was aimed. Therefore, reliability and validity analyses were conducted over the data collected from 110 participants, who have been taught with an interactive whiteboard, from two state universities. Based on the results of exploratory factor analysis, an 18-item, 3-factor survey, which has an excellent Cronbach's Alpha reliability score (0,92), was emerged. Entire survey, whose factor loadings are ranging from 0,42 to 0,81, explaines the %50 of the total variances. Factors were named as perceived usefulness, perceived learning contribution, and interest and motivation, respectively. According to the results, the interactive whiteboard survey developed in this study can be used as a reliable and valid survey for the purpose of evalution of university students' perceptions towards interactive whiteboard use.
Bu çalışmada, ülkemizde giderek yaygınlaşan ve akıllı tahta olarak da bilinen ‘Elektronik Tahta’ teknolojisinin yükseköğretim düzeyinde kullanımına yönelik öğrenci algılarına dayalı bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu sebeple, iki devlet üniversitesinden derslerinde akıllı tahta kullanılan 110 öğrenciden toplanan veriler üzerinde geçerlik ve güvenirlik analizleri yürütülmüştür. Gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen toplam 18 maddelik ölçeğin üç boyutlu bir yapıya sahip olduğu, her bir maddeye ait faktör yüklerinin 0,42 ile 0,81 arasında değiştiği ve ölçeğin bütününe ait Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısının 0,92 olduğu görülmüştür. Boyutları sırasıyla ‘algılanan kullanışlılık ve yararlılık’, ‘öğrenmeye katkı’ ve ‘ilgi ve motivasyon’ olarak adlandırılan bu ölçek, toplam varyansın %50’sini de açıkladığı dikkate alınarak, üniversite öğrencilerinin akıllı tahta kullanım durumlarının ölçülebilmesi için geçerli ve güvenilir bir araç olarak nitelendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 2 |