Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayara karşı tutumlarını araştırmak ve Loyd & Gressard Tutum Ölçeğine göre eğilimlerini cinsiyet, yaş ve okul değişkenlerine göre karşılaştırmaktır. Bursa ilinde 2007-2008 eğitim öğretim yılında bilgisayar dersi alan, iki okuldan toplam 266 öğrenci araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmacıların "Öğretmenlik Uygulaması Dersi" için gittikleri iki okuldan seçilmiştir. Araştırmada öğrencilerin tutum ölçeği puanları arasındaki farkın analiz edilmesi amacıyla frekans ve yüzde dağılımları, bağımsız örneklemler için t-Testi ve tek yönlü ANOVA analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun bilgisayara karşı olumlu tutum geliştirdikleri görülmüştür. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda öğrencilerin bilgisayara karşı tutum puanlarına cinsiyet, yaş ve okul konumu değişkenlerinin etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was to examine attitudes of secondary school students towards computers and to compare their tendencies based on the Loyd & Gressard attitude scale. In addition, the study was designed to examine possible differences in computer attitudes of students by gender, age and school location. The participants were secondary school students taking Computer Literacy course during 2007-2008 school year in Bursa. Participants were selected from two secondary schools that researchers went for "Teaching Practice Course". 266 students were taking Computer Literacy course in these schools. Frequency analysis, independent sample t-test and one-way ANOVA were used to compare students' mean scores obtained from CAS. Results suggested that most of the students attending to the study have positive attitude towards computers in general. Data analysis revealed that there was no significant difference between students' mean scores according to their gender, age and school location.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |