BibTex RIS Cite

QUALITATIVE AND QUANTITATIVE DEVELOPMENTS IN PRIMARY EDUCATION BETWEEN THE FOUNDATION OF THE REPUBLIC AND TODAY

Year 2009, Volume: 4 Issue: 1, 139 - 154, 01.02.2009

Abstract

In this study, qualitative and quantitative developments and evolutions in primary education, during the 85 years between the foundation of the republic and today, are tried to be explained with charts and the progress' in schooling the teachers who play a primary role in the fulfilment of these developments and evolutions are treated, and problems and solution proposals are tried to be given. In 1923, in primary education, the number of primary school, which is 4894, in 1923, increased to the number of 34.093 in 2005-2006 academic year and the number of students reached the number of 10.870.570. Consequently, when we look at the developments since the foundation of the republic, we can see that strategic decisions have been taken and there are qualitative developments in primary education.

CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER

Year 2009, Volume: 4 Issue: 1, 139 - 154, 01.02.2009

Abstract

Bu çalışmada cumhuriyetin ilanından günümüze kadar geçen 85 yılda Türkiye'de ilköğretimdeki niceliksel ve niteliksel gelişmeler ve değişimler tablolar halinde verilerek açıklanmaya çalışılmış ve bu gelişim ve değişimleri gerçekleştirmede birinci derecede rol oynayan öğretmenlerin yetiştirilmesindeki gelişmeler ele alınmış ve sorunlar ile çözüm önerileri verilmeye çalışılmıştır. Cumhuriyetin ilan edildiği 1923 yılında ilköğretimde 4894 olan ilkokul sayısı, 2007-2008 eğitim öğretim yılında 34.093'e, öğrenci sayısı ise 10.870.570'e yükselmiştir. Sonuç olarak, Cumhuriyet'ten günümüze kadar olan gelişmelere bakıldığında ilköğretimde ileriye dönük stratejik kararların alındığı ve nicelik olarak büyük gelişmelerin olduğu görülmüştür.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Meral TANER Derman This is me

Handan Asude Basal This is me

Publication Date February 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Derman, M. . T., & Basal, H. A. (2009). CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER. Education Sciences, 4(1), 139-154. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Derman MT, Basal HA. CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER. Education Sciences. February 2009;4(1):139-154. doi:10.12739/10.12739
Chicago Derman, Meral TANER, and Handan Asude Basal. “CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER”. Education Sciences 4, no. 1 (February 2009): 139-54. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Derman MT, Basal HA (February 1, 2009) CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER. Education Sciences 4 1 139–154.
IEEE M. . T. Derman and H. A. Basal, “CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER”, Education Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 139–154, 2009, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Derman, Meral TANER - Basal, Handan Asude. “CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER”. Education Sciences 4/1 (February 2009), 139-154. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Derman MT, Basal HA. CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER. Education Sciences. 2009;4:139–154.
MLA Derman, Meral TANER and Handan Asude Basal. “CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER”. Education Sciences, vol. 4, no. 1, 2009, pp. 139-54, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Derman MT, Basal HA. CUMHURİYETİN İLANINDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİMDE VE İLKÖĞRETİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE NİCELİKSEL VE NİTELİKSEL GELİŞMELER. Education Sciences. 2009;4(1):139-54.