This study was intended to investigate the difference between color usage of boys and girls in their drawings and to test this for increasing ages. Around this general purpose it was hypothesized that color usage of boys would decrease as they got older, on the other hand, there won't be a difference for girls. The present study was also intended to reveal whether the subject of the drawings affected the color usage. The study was implemented with 108 boys, 80 girls, totally 188 students from 1st, 3rd and 6th grades of an elementary school in Turkey. The students were given a piece of A4 size paper, a standard pencil, a box of crayons with 6 different colors. They were asked to make three drawings: one was on a subject they themselves wanted, the other subject was drawing a house and finally to draw a tree. They were told to draw however they wanted to. Then the numbers of colors in all the drawings were counted. The results supported the hypothesis that color usage of boys decreased as they got older, on the other hand, there was no a difference for girls. This hypothesis was built upon the assumption that the variation of color usage reflected the emotional responses. The frequency of color use was thought to be interrelated with showing emotional responses. If the frequency was lower, this was accepted as a sign of inhibited emotional responses.
Bu çalışma kız ve erkek çocukların çizimlerinde kullandıkları renk sayısını ve bunun artan yaşla birlikte nasıl değiştiğini inceleme amacı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 1,3 ve 6.sınıfta öğrenim gören 188 ilköğretim öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilere bir parça A4 boyutu kağıt, standart bir kurşun kalem, altı farklı renkte kalemle dolu bir kutu verilmiş ve üç çizim yapmaları istenmiştir. Çalışmada kurşun kalem dışında tek renk kullanılması renksiz, iki ve daha fazla renk kullanılması ise renkli resim olarak kabul edilmiştir. Bulgular erkek çocukların yaşları ilerledikçe kullandıkları renk sayısının azalacağı, kız çocuklarda ise bir değişiklik olmayacağı biçimdeki denenceyi destekler görünmektedir. Bu denence renk kullanımındaki çeşitliliğin coşkusal tepkileri yansıttığı varsayımı üzerine inşa edilmiştir. Kullanılan renk sayısının azlığı ise ketlenmiş coşkusal tepkilerin işareti olarak kabul edilmektedir. Gerçekte birinci ve üçüncü sınıftaki erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunurken, üçüncü ve altıncı sınıflar aradında anlamlı fark bir bulunmamıştır. Diğer yandan hemen hemen her sınıftaki kızların tümü üç temaya ilişkin çizimlerde "renkli" resimler yapmışlardır. Bu çalışma kültürel cinsiyet rollerinin erkeklerin duygularını ketlediği biçiminde yorumlanmıştır. Bu durum ilişkilerde de problem yaratabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 4 |