In this study the aim is to emphasize the relation of multiple intelligence theory and the components of curriculum. First of all, the theory of multiple intelligence is explained. Multiple intelligence is a theory which emerged with Howard Gardner's redefining intelligence. Multiple intelligence is a new point of view on interpreting man together with environmental and genetic factors. Therefore, man uses different intelligence dimensions in all his communication and interaction with his environment. Intelligence dimensions may be different in each man and one or two of these intelligence dimensions may come into prominence. Then, the relation between multiple intelligence theory and the components of curriculum is discussed. Consequently, it is deduced that the theory of multiple intelligence has an influence on all the components of curriculum and that it provides the curriculum a different perspective.
Bu çalışmada, çoklu zekâ kuramı ve eğitim programlarının öğeleri arasındaki ilişkinin vurgulanması amaçlanmıştır. Öncelikle çoklu zekâ kuramı açıklanmıştır. Çoklu zekâ, Howard Gardner'in zekâyı yeniden tanımlaması olarak ortaya çıkmış bir kuramdır. Çoklu zekâ, çevresel ve genetik etmenlerle birlikte insanı yorumlamaya dair yeni bir bakış açısıdır. Buna göre insan çevresi ile kurduğu tüm iletişim ve etkileşimde farklı zekâ boyutlarını kullanmaktadır. Zekâ boyutları her insanda farklı farklı olabilmekte, bu zekâ boyutlarından bir ya da bir kaçı öne çıkabilmektedir. Daha sonra, çoklu zekâ kuramı ile eğitim programının öğeleri arasında nasıl bir ilişki olduğu tartışılmıştır. Sonuç olarak çoklu zekâ kuramının, eğitim programlarının tüm öğelerini etkilediği ve eğitim programlarına farklı bir anlayış ve bakış açısı kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 2 |