In this study, in which descriptive scanning model was used, it is aimed to determine the factors that have influence on the utilization of instructional materials. The results show these factors have influence on the utilization of instructional materials; students' cognitive, affective and psychomotor knowledge and skills, lessons' aims, contents, and the methods and techniques that have been used in these lessons. These factors have positive effects on the utilization of instructional materials; when instructional materials are easily reachable in school for teachers, when these materials are up-to-date, equipped with modern technologies, conveniently usable, and have manual for the guidance of users. Besides, these factors have negative effects on the utilization of instructional materials; utilization of materials that require extra knowledge and skills for teachers to learn and diminish interaction among students within classroom, crowded and physically inconvenient classroom environments, teachers' negative perceptions about these materials (they think that if they use these materials, they would be less important as teachers, instructional processes would be more mechanical, and it would be more difficult for them to manage classroom), especially teachers' lack of expertise in using electronic materials, difficulties to find materials whenever needed, some administrators' misusing materials.
Betimsel tarama modelinde olan bu çalışma, öğretim araç-gereçleri kullanımına etki eden faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretim araç-gereçleri kullanımına öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlardaki bilgi ve becerileri, derslerin amaç ve içerikleri ile derslerde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin etki ettiği belirlenmiştir. Öğretmenlerin istedikleri zaman okulda öğretim araç-gereçlerini bulmaları ile öğretim araç-gereçlerinin günün teknolojik özelliklerine uygun ve güncel olması, kullanma kolaylığına, rehber veya kullanma kılavuzuna sahip olmasının bu araç-gereçlerin kullanımına olumlu nitelikte etki ettiği tespit edilmiştir. Öğretim araç-gereçleri kullanımının ekstradan bilgi ve beceri bakımından öğretmenlere yük getirmesi ve sınıf içi iletişimi azaltması, sınıfların kalabalık olması, sınıfın fiziksel yapısının uygun olmaması ve öğretmenlerin; bu araç-gereçlerin kullanımı sonucunda öneminin azalmasını, eğitim-öğretim sürecinin mekanikleşeceğini düşünmeleri ve sınıf kontrolünü sağlamada güçlük çekmeleri, özellikle elektronik öğretim araçlarını kullanmada güçlük çekmeleri, ihtiyaç duyduğu zaman öğretim araç-gereçlerini okulda bulamaması ile okul yönetiminin öğretim araç-gereçlerini sadece bulundurmak için almaları ve öğretmenlere kullandırtmamaları gibi faktörlerin öğretim araç-gereçleri kullanımına olumsuz etki yaptığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 2 Issue: 4 |