Today's educators place special emphasis on learner-centered instructional techniques which consider learner interests and needs, reflects the development of the learner within a process, emphasizes learning and performance, uses modern technologies and encourages the on-going development of the teacher as well. It is widely accepted that teaching is a process that relates instructional techniques to the needs of learners. Instructional designers therefore aim to facilitate these processes so that they meet learners' requirements in full. To be comprehensive and inclusive of learners' requirements they must consider the skills and approaches thought necessary to implement appropriate teaching strategies and techniques, from planning through to assessment. Attention is also given to appropriate use of technology. Within this context it is useful to consider a popular tool in education, which, enhanced by the use of technology, is thought to facilitate the establishment of favorable education environments: the e-portfolio.
Eğitimin bir olgu olarak kabulünden bu yana, birçok yaklaşım ve uygulama ortaya çıkmıştır. Günümüzde öğrenen merkezli, ilgi ve ihtiyaçları dikkate alan, süreç içerisinde öğrenenin gelişimini yansıtan, öğrenmeye ve performansa vurgu yapan, çağdaş teknolojilerden yararlanan ve hatta öğreticinin de gelişimini sağlayan öğretim uygulamalarının önemi artmıştır. Öğretim sürecinin hem öğretim uygulamaları hem de öğrenenlerle doğrudan bir ilişki içerisinde olduğu bilinen bir gerçektir. Öğretim süreci ile öğrenenler arasındaki bu kuvvetli ilişki öğretim sürecini tasarlayanların ve uygulayanların, öğrenenlerin tüm özelliklerine uygun bir süreç yürütebilme kaygısını arttırmaktadır. Bununla birlikte günümüzün değişen yeterliklerini bireylere kazandırabilmenin ve teknolojiyi öğretim amaçlı kullanabilmenin önemi oldukça artmıştır. Bu iki durum, öğretim stratejilerinden tekniğe, planlamadan değerlendirmeye kadar geniş bir yelpazede farklı yaklaşımların sergilenmesi gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda eğitim alanında son zamanlarda değişen anlayışların etkisi ve teknolojinin katkısıyla birlikte kendini gösteren e-portfolyo öğretim süreçlerinin, arzu edilen öğretim ortamlarının oluşturulmasında kolaylıklar sağlayacağı ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 2 Issue: 3 |