This study aims to present a descriptive research on the learning style preferences of pre-service teachers and it seeks whether learning style preference of the participants depend on their gender, department or grade level. The study was carried out in the departments of Turkish, Science, Music, Mathematics and Physical Education containing 590 participants. Data were collected through a 44 item learning style questionnaire which was developed by Felder & Silverman (1996) and adapted to Turkish by Seval Fer (2003). For data analysis, independent t-test in terms of gender and relating to department and grade ANOVA were used in order to compare the means of the groups. According to the results of the study, it was found that general learning style preferences of the participants were reflective, sensing, visual and global. The results show that gender affects the participants’ score of sensing/intuitive dimension only. Department variable has a significant effect on the learning style preferences whereas grade level is found to be influential only on active/reflective and visual/verbal dimensions
Bu çalışma, Müzik, Matematik, Türkçe, Beden Eğitimi ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının baskın öğrenme stillerinin ne olduğunu, öğrenme stillerinin eğitim görülen alan, cinsiyet ve sınıf düzeyi bağlamında değişiklik gösterip göstermediğini 590 kişiden oluşan bir örneklem ile belirlemeyi amaçlayan betimsel nitelikli araştırma sunumu içermektedir. Araştırma verilerinin toplanmasında 44 maddeden oluşan ve Seval Fer(2003) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Felder ve Silverman (1996) tarafından geliştirilen Öğrenme Stili Envanteri kullanılmış, bağımsız değişkenler olarak envantere cinsiyet, bölüm ve sınıf bilgileri eklenmiştir. Toplanan verilerin analizi için cinsiyet değişkenine ilişkin ikili karşılaştırmalarda t-testi, bölüm ve sınıf değişkenlerine ilişkin çoklu karşılaştırmalarda ise tek yönlü (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların yansıtan, duyumsal, görsel ve bütünsel öğrenme stillerinde yoğunlaştıkları, cinsiyetin öğrenme stillerinin sadece duyumsal/sezgisel boyutunu anlamlı olarak etkilediği, diğer boyutlar üzerinde etkisinin olmadığı, bölüm değişkeninin tüm boyutlarda öğrenme stili tercihini etkilediği, sınıf düzeyi değişkeninin ise sadece aktif/yansıtan ve görsel/sözel boyuta ait puanlar üzerinde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 4 |