A school, designed correctly functional and esthetic, strengthen the student`s information exchange and rises yield. An research in countryside shows the volumes of classrooms, mustn`t be more than 250 m3 and it`s possible that to have comfort requirements with using simple, functional and cheap precautions. Acoustic features of rooms, fire security performances and the responsibility of building material are the private points while designing school ambiances. The features like having old and neglected classrooms, planning wrongly, using for so much activities means having unproductive features for a lot of schools. The room comfort has to be providing to have the student productivity about the lectures. In that study, scrutinized the Eskisehir TED College building the Educational building Architectural Designing Criteria`s, prepared by ministry of public education.
Y?levsel ve estetik olarak dü?ünülmü? ve do?ru ?ekilde tasarlanmy? bir okul, ö?rencinin bilgi aly?veri?ini güçlendirmekte ve e?itimde verimlili?i arttyrmaktadyr. Yurtdy?ynda yapylan bir ara?tyrma synyflaryn kullanym sayylaryna göre ortalama 250 m3 lük bir alany geçmemesi gerekti?ini ve basit, fonksiyonel, ucuz ve tasarymsal önlemlerle istenilen konfor ko?ullarynyn elde edilmesinin mümkün olaca?yny göstermektedir. MekÃÆ'¢nlaryn akustik özellikleri, yangyn emniyet performanslary ve kullanylacak yapy malzemesinin sa?lamly?y gibi hususlar okul ortamlary tasarlanyrken dikkat edilmesi gereken özel noktalardyr. Pek çok okul için synyflaryn eski ve bakymsyz olmasy, yanly? planlanmasy ve çok i?levli aktiviteler için kullanylmasy verimsiz özelliklere sahip oldu?u anlamyna gelmektedir. Ö?rencilerin anlatylan konularda verimlilik sa?layabilmesi için mekÃÆ'¢nsal konforun sa?lanmasy gerekmektedir. Bu çaly?mada okullaryn tasarlanmasynda, Milli E?itim Bakanly?yâaâ¢nyn hazyrlamy? oldu?u âà âE?itim Yapylary Mimari Proje Hazyrlanmasy Genel Ylkeleriâ do?rultusunda ele alynmasy gereken ölçütler kapsamynda Eski?ehir TED Koleji yerle?kesi irdelenmi?tir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Computer Engineering |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 4 |