System reliability is an essential requirement in all kinds of offshore loading/offloading structures. The spread mooring system which is an offshore loading/offloading system can be utilized extensively for the terminal applications that require long service life for various sizes of vessels deployed at various water depths. The estimation of the reliability limits of the system under various operation conditions is an extremely significant task for the operation safety. The operations are associated with a high level of uncertainty and contain a mixture of quantitative and qualitative data. Therefore, a fault tree reliability analysis methodology based on fuzzy set theory has been developed in this study. Furthermore, a sensitivity analysis is carried out based on the fuzzy weighted index in order to measure the impact of each basic event on the top event that lead to damage of cargo line for the spread mooring system. The results indicate that this methodology has dreadfully versatile and flexible in application. Therefore, it can easily be used and applied in reliability analysis problems for other offshore structures.
Sistem emniyeti yükleme/bo?altma i?lemleri yapan tüm açyk deniz yapylary için temel bir gereksinimdir. Bir açyk deniz yükleme/bo?altma sistemi olan çok noktaly ba?lama sistemi, çe?itli su derinliklerinde kullanylabilen çe?itli boyutlardaki gemiler için uzun servis ömrü gerektiren terminal uygulamalarynda yaygyn bir ?ekilde kullanylmaktadyr. Çe?itli operasyon ?artlarynda sistemin emniyet synyrlarynyn tahmini operasyon güvenilirli?i için son derece önemli bir görevdir. Y?lemler, oldukça yüksek seviyede belirsizliklere sahip olup nitel ve nicel veri kary?ymyny içermektedir. Bu nedenle, bu çaly?mada sistemin emniyet analizini belirlemek için bulanyk küme teorisini esas alan bir hata a?acy emniyet analizi yöntemi geli?tirilmi?tir. Ayryca, çok noktaly ba?lama sisteminde kargo hattynyn zarar görmesine neden olan zirve olayda her temel olayyn etki ölçüsünü görmek için bulanyk a?yrlyk göstergesine dayaly bir hassasiyet analizi gerçekle?tirilmi?tir. Sonuçlar yöntemin uygulamada oldukça çok yönlü ve esnek oldu?unu göstermi?tir. Bu nedenle yöntem di?er açyk deniz yapylary emniyet analiz problemlerinde rahatlykla kullanylabilir ve uygulanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Computer Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 2 |