In this study, a large part of the ship used in the manufacture of three different thickness of Grade A ship plates were joined by submerged arc welding method. In order to determine the strength of welded joints to the tensile and charpy impact test were applied, as well as hardness and microstructure studies were conducted on samples. Tensile tests showed that rupture occurred in the base metal of all samples. From the results of charpy impact test, the highest charpy notch values were obtained from base metal and this is followed by HAZ and the weld metal. It was seen that all the welding parameters, weld metal hardness is higher than the HAZ and the base metal.
Bu çaly?mada, gemilerin imalatynyn büyük bir bölümünde kullanylan üç farkly kalynlykta Grade A gemi saclary, tozalty ark kaynak yöntemi ile birle?tirilmi?tir. Kaynakly ba?lantylaryn dayanymlarynyn belirlenmesi için numunelere çekme ve çentik darbe testleri uygulanmy?, ayryca numuneler üzerinde sertlik ve mikroyapy çaly?malary gerçekle?tirilmi?tir. Çekme testleri sonucunda tüm numunelerde kopma esas malzemede gerçekle?mi?tir. Çentik darbe testleri sonucunda en yüksek darbe çentik de?erleri esas metalde elde edilmi? ve onu syrasyyla ITAB ve kaynak metali takip etmi?tir. Bütün kaynak parametrelerinde, kaynak metali sertli?inin ITAB ve esas metalden yüksek oldu?u görülmü?tür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Computer Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 2 |