The purpose of this study is to examine relationship between preservice music teacher`s level of academic self-efficacy and attitudes towards instrumental practise and to compare these variables by gender, age, gratuaded hıgh school and their class. The sampling of this study is constituded from Adnan Menderes University, Çanakkale 18 Mart University and Pamukkale University (n=240) in 2012-2013 academic year. İn this study Academic self-efficacy scale(Yılmaz, Gürçay ve Ekici, 2007), attitudes towards instrumental practice scale (Özmenteş,2007 and personal information form were used for collecting data. The results of the study show that positive correlation was found between academic self-efficacy and attitudes towards instrumental practise and the are statistically significant difference attitudes towards instrumental practise and age and class.
Bu araştırmanın amacı müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik düzeyleri ile çalgı çalışmaya ilişkin tutum düzeylerini farklı değişkenler (cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, okudukları okul ve sınıf düzeyleri) açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2012–2013 eğitim öğretim yılı güz döneminde Adnan Menderes Üniversitesi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesinde öğrenim görmekte olan toplam 240 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler çalgı çalışmaya ilişkin tutum ölçeği (Özmenteş,2007), akademik öz yeterlik ölçeği (Yılmaz, Gürçay ve Ekici, 2007) ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda müzik Öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik ve orta düzey çalgı çalışmaya ilişkin tutumları orta düzey bulunmuş, akademik öz-yeterlik ve çalgı çalışmaya ilişkin pozitif yönde korelasyon saptanmıştır. Bunun yanında müzik öğretmeni adaylarının çalgı çalışmaya ilişkin tutumları ile yaş ve sınıf düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 3 |