BibTex RIS Cite

ANALYZING THE RELATIONSHIP BETWEEN STATE-TRAIT ANXIETY LEVELS AND THE ACHIEVEMENT IN MUSIC SPECIAL APTITUDE TEST AMONG MUSIC TEACHER POTENTIAL CANDIDATES

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 153 - 163, 01.02.2013

Abstract

The aim of the study is to determine the relationship between state-trait anxiety levels and the achievement in music special aptitude test among music teacher potential candidates. Music teacher potential candidates who participated the first stage elimination exam of music special aptitude test (N=182) at Gaziosmanpaşa University, Faculty of Education, Department of Fine Arts in 2012, constitute the sample group of the research. Within the scope of the research, “State-Trait Anxiety Inventory” was used to determine the state-trait anxiety levels of music teacher potential candidates. As a result of the research it is determined that there is a significantly negative relationship between the state-trait anxiety levels and the achievement in the 1st stage and the 2nd stage of music special aptitude test among music teacher potential candidates.

References

  • Özgüven, İ.E., (1994). Psikolojik testler [Psychological tests]. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Şahin, N.H., Batıgün, A.D. ve Uzun, C., (2011). Anksiyete bozukluğu: Kişilerarası tarz, kendilik algısı ve öfke açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12, 107-113.
  • Ghinass, C.W., (2010). Anxiety. In: Biographies of disease series. Greenwood/ABc-CLIO. e book, pp. 176, ebook collection. Genç, H., (2008). Gazi üniversitesi gazi eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerine bir durum çalışması [A case study aiming at determining the anxiety levels of the students of gazi university the education faculty department of fine arts department of art teaching]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A.F., (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi [Determination the anxiety level of university students one dormitory located]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 16-23.
  • Lau, J.Y.F., Eley, T.C., and Stevenson, J., (2006). Examining the state-trait anxiety relationship: a behavioural genetic approach. Journal of Abnormal Child Psychology, 34 (1), 19–27. DOI: 1007/s10802-005-9006-7
  • Sazak, N. ve Ece, S., (2004). Özel yetenek sınavına giren lise öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi [Investigation of anxiety levels of high school students who entering special aptitude test]. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (8), 102-113. Baltaş, A. ve Baltaş, Z., (1990). Stres ve başa çıkma yolları [Ways of coping with stress]. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öner, N., (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı [Test anxiety inventory manual]. İstanbul: Yüksek Öğretimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı.
  • Kurtuldu, M.K., (2009). Müzik öğretmenliği bölümü piyano öğrencilerinin sınav kaygısına yönelik tutumları [Attitudes of piano students of department of music teaching towards examination anxiety]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 107-126.
  • Yokuş, H. ve Yokuş, T., (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I [Strategy guide for learning music and musical instruments-I]. Ankara: Pegem Akademi. Makale yaz Kıbrıs 2012
  • Küçük, D.P., (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Assessment of relation between test anxiety, selfesteem and success in instrument for candidates of music teacher]. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 37-50.
  • Yokuş, T., (2012, September). The relationship between the state-trait anxiety levels and the academic achievement of music teacher candidates. Paper presented at the meeting of the New Trends on Global Education Conference, Kyrenia, North Cyprus.
  • Andrews, B. and Wilding, M., (2004). The relation of depression and anxiety to life-stress and achievement in students. British Journal of Psychology, 95, 509–521.
  • Horwitz, E.K., (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Ma, X., (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (5), 520-540. Meece, J.L., Wigfield, A., and Eccles, J.S., (1990). Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 60-70.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (10 th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, K. B. (2009). Automatic thoughts as predictors of Turkish university students’ state anxiety. Social Behavior and Personality, 37 (8), 1065-1072.
  • Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E., (2000). Psikiyatride kullanılan klinik ölçekler [Clinical scales used in psychiatry]. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Şahin, N.H., Batıgün, A.D. ve Uğurtaş, S., (2002). Kısa semptom envanteri (KSE): Ergenler için kullanımının geçerlik, güvenilirlik ve faktör yapısı [The validity, reliability and factor structure of the brief symptom inventory (BSI)]. Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (2), 125-135.
  • Arslan, C., Dilmaç, B. ve Hamarta, E., (2009). Coping with stress and trait anxiety in terms of locus of control: A study with Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37 (6), 791-800.
  • Alptekin, A.G., (2012). Müzik performans anksiyetesi [Anxiety of music performance]. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-148.
  • Nacakcı, Z. ve Dalkıran, E., (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları [Music education students’ anxiety of individual instrument exam]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 46-56.
  • Kokotsaki, D. ve Davidson, J.W., (2003). Investigating Musical Performance Anxiety among Music College Singing Students: a quantitative analysis. Music Education Research, 5 (1), 45-59. doi:1080/1461380032000042899
  • İkiz, S.F.E., (2000). Farklı liselerdeki ergenlerin benlik saygısı, akademik başarı ve sürekli kaygı düzeyi arasındaki ilişki [The Relationship between the self-esteem, the level of trait anxiety, academic achievement of the adolescents in different high schools]. Unpublished master’s thesis, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Engür, M., (2002). Elit sporcularda başarı motivasyonun durumluk kaygı düzeyleri üzerine etkisi [The effect of achievement motivation on state anxiety levels of elite athletes]. Unpublished master’s thesis, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Develi, E., (2006). Konya’da ilköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin sürekli kaygı durumlarının incelenmesi [The investigation of the permanent worry state of physical education teachers who work at elementary schools in Konya]. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Başaran, M.H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A.K., (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Examinations of the level of state-trait anxiety of sportsmen according to some variables]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 5345
  • Yıldız, H.Y., (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Researching relationship between text anxiety parent attitude and perfectionism]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Shek, D.T., (1988). Mental health of secondary school students in Hong Kong: An epidemiological study using the general health questionnaire. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 3 (3), 191-215.

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 153 - 163, 01.02.2013

Abstract

Araştırmanın amacı, müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli-durumluk kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012 yılı Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Özel Yetenek Sınavı Birinci Aşama Eleme Sınavına katılan (N=182) müzik öğretmeni aday adayları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli-durumluk kaygı düzeylerini belirlemek üzere “Sürekli-Durumluk Kaygı Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı 1. aşama ve 2. aşama başarıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

References

  • Özgüven, İ.E., (1994). Psikolojik testler [Psychological tests]. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Şahin, N.H., Batıgün, A.D. ve Uzun, C., (2011). Anksiyete bozukluğu: Kişilerarası tarz, kendilik algısı ve öfke açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12, 107-113.
  • Ghinass, C.W., (2010). Anxiety. In: Biographies of disease series. Greenwood/ABc-CLIO. e book, pp. 176, ebook collection. Genç, H., (2008). Gazi üniversitesi gazi eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerine bir durum çalışması [A case study aiming at determining the anxiety levels of the students of gazi university the education faculty department of fine arts department of art teaching]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A.F., (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi [Determination the anxiety level of university students one dormitory located]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 16-23.
  • Lau, J.Y.F., Eley, T.C., and Stevenson, J., (2006). Examining the state-trait anxiety relationship: a behavioural genetic approach. Journal of Abnormal Child Psychology, 34 (1), 19–27. DOI: 1007/s10802-005-9006-7
  • Sazak, N. ve Ece, S., (2004). Özel yetenek sınavına giren lise öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi [Investigation of anxiety levels of high school students who entering special aptitude test]. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (8), 102-113. Baltaş, A. ve Baltaş, Z., (1990). Stres ve başa çıkma yolları [Ways of coping with stress]. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öner, N., (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı [Test anxiety inventory manual]. İstanbul: Yüksek Öğretimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı.
  • Kurtuldu, M.K., (2009). Müzik öğretmenliği bölümü piyano öğrencilerinin sınav kaygısına yönelik tutumları [Attitudes of piano students of department of music teaching towards examination anxiety]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 107-126.
  • Yokuş, H. ve Yokuş, T., (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I [Strategy guide for learning music and musical instruments-I]. Ankara: Pegem Akademi. Makale yaz Kıbrıs 2012
  • Küçük, D.P., (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Assessment of relation between test anxiety, selfesteem and success in instrument for candidates of music teacher]. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 37-50.
  • Yokuş, T., (2012, September). The relationship between the state-trait anxiety levels and the academic achievement of music teacher candidates. Paper presented at the meeting of the New Trends on Global Education Conference, Kyrenia, North Cyprus.
  • Andrews, B. and Wilding, M., (2004). The relation of depression and anxiety to life-stress and achievement in students. British Journal of Psychology, 95, 509–521.
  • Horwitz, E.K., (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Ma, X., (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (5), 520-540. Meece, J.L., Wigfield, A., and Eccles, J.S., (1990). Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 60-70.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (10 th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, K. B. (2009). Automatic thoughts as predictors of Turkish university students’ state anxiety. Social Behavior and Personality, 37 (8), 1065-1072.
  • Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E., (2000). Psikiyatride kullanılan klinik ölçekler [Clinical scales used in psychiatry]. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Şahin, N.H., Batıgün, A.D. ve Uğurtaş, S., (2002). Kısa semptom envanteri (KSE): Ergenler için kullanımının geçerlik, güvenilirlik ve faktör yapısı [The validity, reliability and factor structure of the brief symptom inventory (BSI)]. Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (2), 125-135.
  • Arslan, C., Dilmaç, B. ve Hamarta, E., (2009). Coping with stress and trait anxiety in terms of locus of control: A study with Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37 (6), 791-800.
  • Alptekin, A.G., (2012). Müzik performans anksiyetesi [Anxiety of music performance]. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-148.
  • Nacakcı, Z. ve Dalkıran, E., (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları [Music education students’ anxiety of individual instrument exam]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 46-56.
  • Kokotsaki, D. ve Davidson, J.W., (2003). Investigating Musical Performance Anxiety among Music College Singing Students: a quantitative analysis. Music Education Research, 5 (1), 45-59. doi:1080/1461380032000042899
  • İkiz, S.F.E., (2000). Farklı liselerdeki ergenlerin benlik saygısı, akademik başarı ve sürekli kaygı düzeyi arasındaki ilişki [The Relationship between the self-esteem, the level of trait anxiety, academic achievement of the adolescents in different high schools]. Unpublished master’s thesis, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Engür, M., (2002). Elit sporcularda başarı motivasyonun durumluk kaygı düzeyleri üzerine etkisi [The effect of achievement motivation on state anxiety levels of elite athletes]. Unpublished master’s thesis, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Develi, E., (2006). Konya’da ilköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin sürekli kaygı durumlarının incelenmesi [The investigation of the permanent worry state of physical education teachers who work at elementary schools in Konya]. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Başaran, M.H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A.K., (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Examinations of the level of state-trait anxiety of sportsmen according to some variables]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 5345
  • Yıldız, H.Y., (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Researching relationship between text anxiety parent attitude and perfectionism]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Shek, D.T., (1988). Mental health of secondary school students in Hong Kong: An epidemiological study using the general health questionnaire. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 3 (3), 191-215.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Interior Architecture
Authors

Tuba Yokuş This is me

Hamit Yokuş This is me

Şükrü Göktuğ Kalaycıoğlu This is me

Publication Date February 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Yokuş, T., Yokuş, H., & Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Fine Arts, 8(1), 153-163. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Yokuş T, Yokuş H, Kalaycıoğlu ŞG. MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Fine Arts. February 2013;8(1):153-163. doi:10.12739/10.12739
Chicago Yokuş, Tuba, Hamit Yokuş, and Şükrü Göktuğ Kalaycıoğlu. “MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Fine Arts 8, no. 1 (February 2013): 153-63. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Yokuş T, Yokuş H, Kalaycıoğlu ŞG (February 1, 2013) MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Fine Arts 8 1 153–163.
IEEE T. Yokuş, H. Yokuş, and Ş. G. Kalaycıoğlu, “MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, Fine Arts, vol. 8, no. 1, pp. 153–163, 2013, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Yokuş, Tuba et al. “MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Fine Arts 8/1 (February 2013), 153-163. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Yokuş T, Yokuş H, Kalaycıoğlu ŞG. MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Fine Arts. 2013;8:153–163.
MLA Yokuş, Tuba et al. “MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Fine Arts, vol. 8, no. 1, 2013, pp. 153-6, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Yokuş T, Yokuş H, Kalaycıoğlu ŞG. MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAY ADAYLARININ SÜREKLİ-DURUMLUK KAYGI DÜZEYLERİ VE MÜZİK ÖZEL YETENEK SINAVI BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Fine Arts. 2013;8(1):153-6.