Vibrato occupies an important place in techniques and skills needed to be facilitated in reaching the targeted behaviours in viola training. Vibrato is an indispensable technique for a high quality tone production and for a delicate vocalisation. This study, which employs a descriptive method through national and international literature review, aims at considering vibrato in a theoretical framework and determining the importance and types of vibrato, and determining the aspects in which vibrato technique differs from violin. The research is important in that it displays the similarities as well as differences between vibrato tehniques used in viola and in violin, that it contributes to Turkish music education, to viola and violin educators and to students, and that it sheds light to other researchers. It was found in this research that vibrato was divided basically into three as arm vibrato, wrist/hand vibrato and finger vibrato; but that there was also a secret vibrato called finger-tip vibrato. It was consequently found that vibrato was larger in the case of viola than that of violin, and that a mixture of arm, wrist/hand and finger vibratos were prominent although it may depend on situations in vibrato technique in viola. Recommendations were also made as to conduct experimental research studies making comparisons of viola techniques in the viola and in the violin and examining the potential effects of instrument type and of voice field.
Viyola eğitiminde hedeflenen davranışlara ulaşmada kazandırılması gereken teknik ve becerilerin içerisinde vibrato önemli bir yere sahiptir. Vibrato, kaliteli bir ton üretimi, etkili ve güzel bir seslendirim için vazgeçilmez bir tekniktir. Betimsel yöntem kullanılarak ulusal ve uluslararası alan yazın taramasının yapıldığı bu araştırmanın amacı vibrato, vibratonun önemi ve vibrato çeşitlerini kuramsal çerçevede ele alarak viyolada vibrato tekniğinin içerdiği özelliklerin kemandan ayrılan yönlerini tespit etmektir. Araştırmada; vibratonun temel olarak kol, bilek/el ve parmak vibratosu olarak üç çeşide ayrıldığı bunun dışında parmak ucu vibratosu olarak nitelendirilen gizli bir vibratonun var olduğu saptanmıştır. Viyolada vibratonun kemandan daha geniş olduğu; viyolada vibrato tekniğinde müziğin gerektirdiği duruma göre değişmekle birlikte kol, bilek/el ve parmak vibratosu karışımının ön plana çıktığı sonucuna ulaşılmıştır. Viyola ve kemanda vibrato tekniğini karşılaştırmalı olarak ele alan, çalgı türü ve ses alanının olası etkilerini inceleyen deneysel araştırmaların yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |