Abstract: In this study, the present situation of preschool education in Turkey will be examined in accordance with both qualitative and quantitative methods. The results of previously done researches on this issue constitute the fundament of this work. Quantitatively, the number of students, teachers, schools and classes in Turkey in comparison with another countries are evaluated. On the other hand, qualitatively, this study points out some approaches through the implementation of some teaching methods used in preschool education. Music has always been known as the catalyst of the education; thus, pre–school music education has been included in this study. It points out the importance of benefiting from music education in the kindergarten; as will be explained, music education on the pre-school level not only provides a musical training for children but also helps general learning process of children. As a result, in terms of quantitative and qualitative functions of kindergarten education, Turkey is obviously less developed than the many of other countries. In consequence of this research, some suggestions are improved for the development of the current situation in Turkey.
Bu çalışmada, Türkiye` deki okul öncesi eğitiminin durumu nicel ve nitel olarak araştırılmaktadır. Konuyla ilgili önceden yapılmış olan araştırmaların sonuçları, bu çalışmanın temel dayanağını oluşturmaktadır. Nicel anlamda, Türkiye` de bulunan anaokulu, öğrenci, öğretmen ve sınıf sayılarının yanısıra, Türkiye` deki okullaşma oranları farklı ülkelerdeki okullaşma oranları da dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Nitelik bakımından ise, çalışma, öğretmen kalitesi başta olmak üzere, okul öncesi eğitiminde kullanılmakta olan bazı öğretim yöntemlerinin uygulanma biçimlerine yönelik bir takım yaklaşmlara dikkat çekmektedir. Müziğin eğitim için önemli bir katalizör olduğu bilinir. Bu nedenle, araştırmada okul öncesi müzik eğitimine de yer verilmiştir. Okul öncesi eğitiminde müzik öğretiminin sadece müzik öğrenmek amacıyla değil, aynı zamanda çocuğun öğrenmesinde yardımcı olan bir araç olarak değerlendirilmesinin önemine dikkat çekilmiştir. Sonuç olarak, nicel açıdan diğer ülkelere oranla, Türkiye` nin okul öncesi eğitiminde gerilerde olduğu belirlenmiş olup, araştırmadaki bulgular ışığında Türkiye` deki okul öncesi eğitiminin nicel ve nitel yönlerden geliştirilmesi yönünde öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |