In parallel with the Enlightenment and the Industrial Revolution, the sociological and philosophical steps orientated artists, seeking new artistic expressions, to impressionism in the 19th century. Further, new discoveries in physics showed that light and color had definitions which went beyond the knowledge. Impressionists reflect on the canvas various effects that sunlight makes on nature at various times of the day as well as sensation and impressions they receive from changes in a moment. These artists used little brushstrokes to turn impressionist vision into reality to visualize the moment. Neo Impressionists used optical effects of color, and divided color areas to smallest possible units, known as pointillism, and removed form completely from surface. Post Impressionists resumed using black in painting to make the object visible, and defended it was important to picturize inner sensations received from objects rather than impressions reflecting from objects. In the art of painting, the efforts to mirror the reality developed with the tradition of studio painting until the emergence of impressionism. With impressionism, the tradition of studio painting was replaced by art trends based on palettes of colors in the spectrum of sunlight and on expressionist aesthetics, and turned into an adventure of light and color where artists are side by side with the nature.
Aydynlanma ça?y ve sanayi devriminin getirdi?i bilimsel ve teknik geli?melerin paralelinde sosyolojik ve felsefi atylymlar, 19. yüzyylda sanatçylary yeni sanatsal ifade arayy?lary içinde izlenimcili?e kadar götürmü?tür. Fizik alanyndaki yeni bulu?lar ise, y?yk ve rengin aslynda bilinenin çok ötesinde farkly bir tanymlamasy oldu?unu göstermi?tir. Yzlenimciler, rengin fizik ve optik etkilerini kullanarak, güne? y?y?ynyn günün farkly saatlerinde do?ada byrakty?y farkly etkileri ve anlyk de?i?imlerden aldyklary duyumu ve izlenimlerini tuvale yansytma yolunu seçmi?lerdir. Bu sanatçylar, anyn görüntülenmesi olarak izlenimci görmeyi gerçe?e dönü?türmek için, hyzly çaly?ma prensibine dayaly küçük fyrça darbelerini kullanmy?lardyr. Yeni Yzlenimciler bununla da yetinmeyip, rengin optik etkilerinden yararlandyklary ve noktacylyk ady da verilen renk alanlaryny bölünebilecek en küçük birimlere ayyrmy?lar, biçimi tamamen yüzeyden kaldyrmy?lardyr. Ard Yzlenimciler ise, resim yüzeyinde yok olan nesneyi tekrar görünür kylmak için siyahy resme geri kazandyrmy?lar, nesneden yansyyan izlenimlerin de?il nesneden alynan içsel duygulanymlaryn resmedilmesinin önemli oldu?unu savunmu?lardyr. Resim sanatynda izlenimci yakla?yma kadar devam eden görünenlerin oldu?u gibi yansytylmasy çabalary atölye resmi gelene?i ile geli?im göstermi?tir. Yzlenimci görü?le birlikte atölye resim gelene?i yerini güne? y?y?y tayfynda yer alan renklerden olu?an paletlerle gerçekle?mi?, anlatymcy esteti?i içinde baryndyran sanatsal olu?umlara byrakarak sanatçylaryn do?ayla ba? ba?a ya?adyklary bir y?yk ve renk serüvenine dönü?mü?tür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 2 |