The power of intuition, as a source of knowledge, has an important role in thinking and creating processes in different disciplines of science and arts. Intuition, which a human being often experiences in his life and yet ignores, is only one of the mysterious aspects that a human being possesses. In the examination of literature in which intuition is used as a methodology in arts and art education, the insufficiency of studies made in this field in our country has been regarded as a problem. The research was conducted by general scanning model. For this reason the concept of intuition was studied in the context of art-artist- work of art. Besides this, the literature on intuitional thinking used as a method in the artistic creation process was scanned and the results achieved were interpreted and discussed. The power of intuition that each and every person can use as a key in his life, should be presented with both theoretical and practice- based studies by developing different systems of thinking apart from those familiar methods in the field of art
Bilimin ve sanatın farklı disiplinlerinde, düşünme ve yaratma sürecinde sezgi gücü bir bilgi kaynağı olarak önemli bir yer tutar. Sezgi; insanın sahip olduğu, yaşamında sıklıkla deneyimlediği ancak çoğu zaman önemsemediği gizemli yönlerinden sadece biridir. Sezginin bir yöntem olarak sanat ve sanat eğitiminde kullanılmasına yönelik yapılan literatür incelemesinde, ülkemizde bu konudaki çalışmaların yetersizliği araştırmanın problemi olarak görülmüştür. Araştırma genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Bu sebeple araştırmada sezgi kavramının sanat-sanatçı-sanat eseri bağlamında irdelenmesinin yanında sanatsal yaratma sürecinde bir yöntem olarak sezgisel düşünme yollarının incelenmesine yönelik literatür taraması yapılarak, ortaya çıkan sonuçlar yorumlanarak tartışılmıştır. Her insanın yaşamında anahtar olarak kullanabileceği sezgi gücünün, sanat alanında da bilindik yöntemlerin dışında farklı düşünme sistemleri geliştirilerek gerek kuramsal gerekse uygulamaya yönelik çalışmalarla sunulması gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Picture |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |