The aim of this study is to explain the critical thinking tendencies and the psychological types of musical education students. Two hundred and seventeen students who study musical education at Muğla Sıtkı Koçman and Necmettin Erbakan Universities have participated. In order to evaluate the critical thinking tendencies and psychological types of students, The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) and MyersBriggs Type Indicator (MBTI) questionnaires were completed by the students. The results showed that the mean of the critical thinking tendency scores (219,91±23,312) of students was not up to the mark and not any students have high tendency, besides the prevalent psychological type combinations are ESTJ, ISTJ, ESTP, ESFJ, ISTP, and INTP. As a conclusion, the students who are judging have higher critical thinking tendency than the students who are perceptual, according to the connection type associated with environment of the students. Besides, the thinking students have higher critical thinking tendency than the emotional students according to the decision making process
Bu araştırmada, müzik eğitimi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve psikolojik tipleri saptanarak, tespit edilen psikolojik tipler arasında eleştirel düşünme eğilimlerine göre fark olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmaya, 2013-14 eğitim öğretim yılında Muğla ve Konya’da müzik eğitimi gören 217 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara kişisel bilgi formu ile birlikte California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (The California Critical Thinking Disposition Inventory / CCTDI) ve Myers Briggs Tip Belirleyicisi (MBTI) uygulanmıştır. Örneklemi oluşturan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimi puanları ortalamalarının (219,91±23,312) oldukça düşük olduğu ve hiçbir öğrencinin yüksek eleştirel düşünme eğilimine sahip olmadığı gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, müzik eğitimi öğrencilerinin psikolojik tiplerine göre eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde, dış dünyaya yönelme şekillerine göre yargısal olanların algısal olanlara, karar verme tercihlerine göre ise düşünsellerin duygusallara göre daha yüksek eleştirel düşünme eğiliminde oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Music |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |