Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi

Year 2019, Volume: 14 Issue: 4, 254 - 260, 26.10.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının
mükemmeliyetçilik düzeylerini cinsiyet, sınıf ve akademik başarı düzeyi
açısından incelemektir. Genel tarama modelinde yapılan araştırmanın örneklemini
2016-2017 yılında Atatürk Üniversitesi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi ve
Necmettin Erbakan Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören toplam
221 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Olumlu Olumsuz
Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile elde edilerek SPSS veri
analizi programı ile istatistiksel olarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları,
müzik öğretmeni adaylarının mükemmeliyetçi özelliklerinin yüksek standartlar,
düzen ve uyuşmazlık boyutlarında, cinsiyet ve akademik başarı değişkenlerinde
anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir.

References

  • [1] Arthur, N. and Hayward, L., (1997). The Relationships Between Perfectionism, Standards for Academic Achievement, And Emotional Distress in Postsecondary Students. Journal of College Student Development, 38(6):622-632.
  • [2] Ellis, A., (1962). Reason and Emotion in Psychotherapy. Oxford, England: Lyle Stuart.
  • [3] Flett, G.L., Hewitt, P.L., Oliver, J.M., and Macdonald, S., (2002). Perfectionism in Children and Their Parents: A Developmental Analysis. In G.L. Flett & P.L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (pp:89-132). Washington, DC, US: American Psychological Association.
  • [4] Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C., and Rosenblate, R., (1990). The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5):449-468.
  • [5] Hollander, M.H., (1978). Perfectionism, a Neglected Personality Trait. Journal of Clinical Psychiatry, 39(5):384-390.
  • [6] Karasar, N., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • [7] Kawamura, K.Y., Hunt, S.L., Frost, R.O., and Martin, D.P., (2001). Perfectionism, Anxiety, and Depression: Are the Relationships Independent? Cognitive Therapy and Research, 25(3):291-301.
  • [8] McCreary, B.T., Joiner, T.E., Schmidt, N.B., and Ialongo, N.S., (2004). The Structure and Correlates of Perfectionism in African American Children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(2):313-324.
  • [9] Slaney, R.B. and Ashby, J.S., (1996). Perfectionists: Study of a Criterion Group. Journal of Counseling and Development, 74:393-398.
  • [10] Slaney, R.B., Rice, K.G., Mobley, M., Trippi, J., and Ashby, J.S., (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3):130-146.
  • [11] Stoeber, J., (2018). The Psychology of Perfectionism: An Introduction. In Stoeber, J. (Ed.), The Psychology of Perfectionism: Theory, Research, and Applications, (in London: Routledge). (pp:3-16).
  • [12] Ulu, İ.P., (2007). An Investigation of Adaptive and Maladaptive Dimensions of Perfectionism Relation to Adult Attachment and Big Five Personality Traits. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 4, 254 - 260, 26.10.2019

Abstract

References

  • [1] Arthur, N. and Hayward, L., (1997). The Relationships Between Perfectionism, Standards for Academic Achievement, And Emotional Distress in Postsecondary Students. Journal of College Student Development, 38(6):622-632.
  • [2] Ellis, A., (1962). Reason and Emotion in Psychotherapy. Oxford, England: Lyle Stuart.
  • [3] Flett, G.L., Hewitt, P.L., Oliver, J.M., and Macdonald, S., (2002). Perfectionism in Children and Their Parents: A Developmental Analysis. In G.L. Flett & P.L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (pp:89-132). Washington, DC, US: American Psychological Association.
  • [4] Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C., and Rosenblate, R., (1990). The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5):449-468.
  • [5] Hollander, M.H., (1978). Perfectionism, a Neglected Personality Trait. Journal of Clinical Psychiatry, 39(5):384-390.
  • [6] Karasar, N., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • [7] Kawamura, K.Y., Hunt, S.L., Frost, R.O., and Martin, D.P., (2001). Perfectionism, Anxiety, and Depression: Are the Relationships Independent? Cognitive Therapy and Research, 25(3):291-301.
  • [8] McCreary, B.T., Joiner, T.E., Schmidt, N.B., and Ialongo, N.S., (2004). The Structure and Correlates of Perfectionism in African American Children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(2):313-324.
  • [9] Slaney, R.B. and Ashby, J.S., (1996). Perfectionists: Study of a Criterion Group. Journal of Counseling and Development, 74:393-398.
  • [10] Slaney, R.B., Rice, K.G., Mobley, M., Trippi, J., and Ashby, J.S., (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3):130-146.
  • [11] Stoeber, J., (2018). The Psychology of Perfectionism: An Introduction. In Stoeber, J. (Ed.), The Psychology of Perfectionism: Theory, Research, and Applications, (in London: Routledge). (pp:3-16).
  • [12] Ulu, İ.P., (2007). An Investigation of Adaptive and Maladaptive Dimensions of Perfectionism Relation to Adult Attachment and Big Five Personality Traits. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Muhsin Sarıkaya 0000-0003-0595-8958

Publication Date October 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA Sarıkaya, M. (2019). Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi. Fine Arts, 14(4), 254-260.
AMA Sarıkaya M. Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi. Fine Arts. October 2019;14(4):254-260.
Chicago Sarıkaya, Muhsin. “Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi”. Fine Arts 14, no. 4 (October 2019): 254-60.
EndNote Sarıkaya M (October 1, 2019) Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi. Fine Arts 14 4 254–260.
IEEE M. Sarıkaya, “Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi”, Fine Arts, vol. 14, no. 4, pp. 254–260, 2019.
ISNAD Sarıkaya, Muhsin. “Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi”. Fine Arts 14/4 (October 2019), 254-260.
JAMA Sarıkaya M. Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi. Fine Arts. 2019;14:254–260.
MLA Sarıkaya, Muhsin. “Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi”. Fine Arts, vol. 14, no. 4, 2019, pp. 254-60.
Vancouver Sarıkaya M. Müzik Öğretmenliği Lisans Eğitiminde Mükemmeliyetçi Tutumların İncelenmesi. Fine Arts. 2019;14(4):254-60.