BibTex RIS Cite

LOOKING FOR NEWS IN A LOAD OF JUNK: A STUDY ON INTERNET JOURNALISM

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 27 - 43, 01.03.2014

Abstract

Despite its short 20-year background, internet journalism has experienced significant transformations due to the effect of developments seen in interactive media technologies. Internet newspapers, appeared as a reflection of traditional media culture and habits, re-shape their format in online media. Internet journalism, which is seen to be shaped by commercial concerns, allows for implementations and operations which disregard journalism factors such as content, format, ethics, accuracy, news value, etc. As seen in Turkey, one of the most important problems of internet journalism, which is so slow in creating its own ethical codes and routines, is "junk websiteS" and "junk news". The websites, manipulating search engines, internet users, and advertisers for receiving bigger shares from advertisement revenues, present users mostly contents far from news value, comprised by word indexes qualified as "key" and thus, they receive illegal revenues. Such internet news sites sometimes attract users to their websites by undisclosed exam results and sometimes misdirect both serving search engines and internet users by "trap headlines".

References

  • Currah, A., (2009). What’s Happening to Our News, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford, [Online: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/P ublications/What_s_Happening_to_Our_News.pdf, Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Cuts, M., (2010). “How Search Works”, http://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs, Erişim: 19 Ekim 20
  • Deuze, M., Bruns, A., and Neuberger, C., (2007). Preparing For An Age Of Participatory News, Journalism Practice, 1:3, 322-338, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512780701504864, Erişim: 12 Aralık 2012]
  • Dick, M., (2011). Murray Dick (2011). Search Engine Optimisation in UK News Production, Journalism Practice, 5:4, 462-477. [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2010.551020, Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Evers, H., (2010). “İnternet Haberciliği: Yeni Etik Sorunlar mı?”, Televizyon Haberciliğinde Etik, Çaplı, B. ve Tuncel, H. (Ed), Fersa Yayınları, Ankara.
  • Geray, H. ve Aydoğan, A., (2010). “Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik”, Televizyon Haberciliğinde Etik, Çaplı, B. ve Tuncel, H. (Ed), Fersa Yayınları, Ankara.
  • Goldsborough, R., (2011). “Effective Google Searching Means Making Use of All Available Tools”, Community College Week, March 7, 2011. [Online: http://ehis.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=d43f45cc -e1d7-4620-bd5d-ab219e0218cc%40sessionmgr115&vid=1&hid=104, [Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Herbert, J. and Thurman, N., (2007). Paid Content Strategies For News Websites, Journalism Practice, 1:2, 208-226 [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512780701275523, Erişim: 20 Kasım 2012] http://haber.stargazete.com/guncel/galatasaray-gaziantepspormaci-ozeti-golleri-10-izle/haber-749439, (Erişim: 30 Nisan 2013) http://www.gazetea24.com/haber/gaziantep-galatasaray-maci-ozetizle-ligtv-gs-gaziantep-maci-ozeti-galatasaray-gaziantepspormaci-golleri-seyret-video-galatasaray-gaziantepspor-mac-sonucu1-0_23421107.html, (Erişim: 30 Nisan 2013) http://magazin.milliyet.com.tr/atv-canli-izle-kurtlar-vadisipusu-190-yeni-bolum-atv-den-canli-izle-25-nisan-2013persembe/magazin/magazindetay/25.04.2013/1698623/default.htm, (Erişim: 29 Nisan 2013)
  • Işık, U. ve Koz, K.A., (2009). “Cinsellik Üzerinden “Tık Ticareti”: İnternet Haberciliği Üzerine Bir İnceleme”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Güz 2009, Sayı:29, Ankara.
  • Sebastian, M., (2013). “Study Suggests Fake Web Traffic Is Worse Than You Thought But Publishers Have Ways to Identify It”, : http://adage.com/article/media/fake-web-traffic-costingadvertisers-billions/243544/ (Erişim Tarihi: 20 Ekim 2013)
  • Strömbäck, J. and Karlsson, M., (2011). Who's Got The Power?, Journalism Practice, 5:6, 643-656, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2011.592348, Erişim: 12 Aralık 2012]
  • Ward, S.J.A. and Wasserman, H., (2010). Towards an Open Ethics: Implications of New Media Platforms for Global Ethics Discourse, Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality, 25:4, 275-292, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/08900523.2010.512825, Erişim Tarihi: 12 Kasım 2012]

ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 27 - 43, 01.03.2014

Abstract

Yirmi yıllık kısa geçmişine rağmen, interaktif medya teknolojilerindeki gelişmelerin de etkisi ile internet gazeteciliği önemli dönüşümler geçirmektedir. Geleneksel medya kültürünün ve alışkanlıklarının bir yansıması olarak ortaya çıkan internet gazeteleri, çevrimiçi ortamda kendini yeniden şekillendirmektedir. Ticari kaygılarla şekillendiği görülen internet gazeteciliği, geleneksel düzende gazetecilik adına var olan içerik, format, etik, doğruluk, haber değeri gibi unsurları hiçe sayan uygulama ve işlemlere aracılık etmektedir. Kendi etik kodlarını, rutinlerini yaratmakta oldukça yavaş olan internet gazeteciliğinin –Türkiye örneğinde- önemli sorunlarından biri, "çöp siteler" ve "çöp haberler" dir. Reklam gelirlerinden daha fazla pay almak adına arama motorlarını, internet kullanıcılarını ve reklam verenleri manipüle eden bu tür siteler, kullanıcılara çoğu zaman, "anahtar" olarak nitelendirilen kelime dizinlerinden oluşan, haber değerlerinden uzak içerikler sunmakta ve bu yolla meşru olmayan kazançlar elde etmektedirler. Bu tür internet haber siteleri, kimi zaman henüz açıklanmamış sınav sonuçlarıyla kullanıcıları sitesine çekerken kimi zaman da "tuzak başlıklarla" hem bu hizmeti sunan arama motorlarını hem de internet kullanıcısını yanıltmaktadır.

References

  • Currah, A., (2009). What’s Happening to Our News, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford, [Online: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/P ublications/What_s_Happening_to_Our_News.pdf, Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Cuts, M., (2010). “How Search Works”, http://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs, Erişim: 19 Ekim 20
  • Deuze, M., Bruns, A., and Neuberger, C., (2007). Preparing For An Age Of Participatory News, Journalism Practice, 1:3, 322-338, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512780701504864, Erişim: 12 Aralık 2012]
  • Dick, M., (2011). Murray Dick (2011). Search Engine Optimisation in UK News Production, Journalism Practice, 5:4, 462-477. [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2010.551020, Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Evers, H., (2010). “İnternet Haberciliği: Yeni Etik Sorunlar mı?”, Televizyon Haberciliğinde Etik, Çaplı, B. ve Tuncel, H. (Ed), Fersa Yayınları, Ankara.
  • Geray, H. ve Aydoğan, A., (2010). “Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik”, Televizyon Haberciliğinde Etik, Çaplı, B. ve Tuncel, H. (Ed), Fersa Yayınları, Ankara.
  • Goldsborough, R., (2011). “Effective Google Searching Means Making Use of All Available Tools”, Community College Week, March 7, 2011. [Online: http://ehis.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=d43f45cc -e1d7-4620-bd5d-ab219e0218cc%40sessionmgr115&vid=1&hid=104, [Erişim: 21 Aralık 2012]
  • Herbert, J. and Thurman, N., (2007). Paid Content Strategies For News Websites, Journalism Practice, 1:2, 208-226 [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512780701275523, Erişim: 20 Kasım 2012] http://haber.stargazete.com/guncel/galatasaray-gaziantepspormaci-ozeti-golleri-10-izle/haber-749439, (Erişim: 30 Nisan 2013) http://www.gazetea24.com/haber/gaziantep-galatasaray-maci-ozetizle-ligtv-gs-gaziantep-maci-ozeti-galatasaray-gaziantepspormaci-golleri-seyret-video-galatasaray-gaziantepspor-mac-sonucu1-0_23421107.html, (Erişim: 30 Nisan 2013) http://magazin.milliyet.com.tr/atv-canli-izle-kurtlar-vadisipusu-190-yeni-bolum-atv-den-canli-izle-25-nisan-2013persembe/magazin/magazindetay/25.04.2013/1698623/default.htm, (Erişim: 29 Nisan 2013)
  • Işık, U. ve Koz, K.A., (2009). “Cinsellik Üzerinden “Tık Ticareti”: İnternet Haberciliği Üzerine Bir İnceleme”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Güz 2009, Sayı:29, Ankara.
  • Sebastian, M., (2013). “Study Suggests Fake Web Traffic Is Worse Than You Thought But Publishers Have Ways to Identify It”, : http://adage.com/article/media/fake-web-traffic-costingadvertisers-billions/243544/ (Erişim Tarihi: 20 Ekim 2013)
  • Strömbäck, J. and Karlsson, M., (2011). Who's Got The Power?, Journalism Practice, 5:6, 643-656, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2011.592348, Erişim: 12 Aralık 2012]
  • Ward, S.J.A. and Wasserman, H., (2010). Towards an Open Ethics: Implications of New Media Platforms for Global Ethics Discourse, Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality, 25:4, 275-292, [Online: http://dx.doi.org/10.1080/08900523.2010.512825, Erişim Tarihi: 12 Kasım 2012]
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Public Administration
Authors

Umur Işık This is me

Konur Alp Koz This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Işık, U., & Koz, K. A. (2014). ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Humanities Sciences, 9(2), 27-43. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178
AMA Işık U, Koz KA. ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Humanities Sciences. March 2014;9(2):27-43. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178
Chicago Işık, Umur, and Konur Alp Koz. “ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Humanities Sciences 9, no. 2 (March 2014): 27-43. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178.
EndNote Işık U, Koz KA (March 1, 2014) ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Humanities Sciences 9 2 27–43.
IEEE U. Işık and K. A. Koz, “ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”, Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 27–43, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178.
ISNAD Işık, Umur - Koz, Konur Alp. “ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Humanities Sciences 9/2 (March 2014), 27-43. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178.
JAMA Işık U, Koz KA. ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Humanities Sciences. 2014;9:27–43.
MLA Işık, Umur and Konur Alp Koz. “ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, 2014, pp. 27-43, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0178.
Vancouver Işık U, Koz KA. ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Humanities Sciences. 2014;9(2):27-43.