BibTex RIS Cite

ACTION HEROINES AS CYBORG FIGURES IN CINEMA

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 44 - 58, 01.03.2014

Abstract

Recent action heroines emerging in mainstream science fiction and action cinema in the last fifteen years have stood out with their tech-savviness, physical superiority and attractiveness. These characters have been criticized for being written unconvincingly; and in a way male audiences` pleasure. In this study, an alternative approach to these action heroines, based on Haraway`s ´cyborg figure` concept, is undertaken.

References

  • Bell, D., (2002). An Introduction to Cybercultures. Routledge. Gabbard, G.O. ve Gabbard, K., (2001). Sinema ve Psikiyatri (Y. Eradam, H. Satılmış, Çev.). İstanbul: Okuyan us
  • Güçsal, P., (2010). Sunuş. Donna Haraway, Başka Yer (ss.7-44) (G. Pusar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haraway, D., (2006). Siborg Manifestosu (O. Akınhay, Çev.).
  • Agora Kitaplığı: İstanbul. Hills, E., (1999). From ‘Figurative Males’ To Action Heroines: Further Thoughts On Active Women İn The Cinema. Screen, 40(1), 38Inness, S.A., (2004). “Boxing Gloves and Bustiers”: New Images of Tough Women. Inness, S. A. (Ed.), Action chicks: New Images Of Tough Women in Popular Culture (ss.1-17). New York: Palgrave Macmillan.
  • Işık, E., (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Mencimer, S., (2001). Violent Femmes. Erişim: www.washingtonmonthly.com/features/2001/0109.mencimer.html
  • Özgüven, F., (2010, 26 Ağustos). Angelina! Erişim: www.radikal.com.tr
  • Shilling, C., (2004). Body in Culture, Technology and Society. Sage.

SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 44 - 58, 01.03.2014

Abstract

Ana akım bilim kurgu ve aksiyon sinemasında son on beş yılda daha çok görünürlük kazanan kadın kahramanlar; teknoloji kullanım becerileri, fiziksel üstünlük ve çekicilikleri ile ön plana çıkmışlardır. Bu kadın karakterler, geleneksel feminist kuram ile incelendiğinde, erkek izleyicinin zevkine uygun olarak ve inandırıcı olmayan bir biçimde yazılmakla eleştirilmişlerdir. Bu çalışmada söz konusu eleştiriler de dikkate alınarak kadın aksiyon kahramanları, Haraway`ın ´siborg figürü` kavramını temel alan farklı bir yaklaşımla ele alınmaya çalışılacaktır.

References

  • Bell, D., (2002). An Introduction to Cybercultures. Routledge. Gabbard, G.O. ve Gabbard, K., (2001). Sinema ve Psikiyatri (Y. Eradam, H. Satılmış, Çev.). İstanbul: Okuyan us
  • Güçsal, P., (2010). Sunuş. Donna Haraway, Başka Yer (ss.7-44) (G. Pusar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haraway, D., (2006). Siborg Manifestosu (O. Akınhay, Çev.).
  • Agora Kitaplığı: İstanbul. Hills, E., (1999). From ‘Figurative Males’ To Action Heroines: Further Thoughts On Active Women İn The Cinema. Screen, 40(1), 38Inness, S.A., (2004). “Boxing Gloves and Bustiers”: New Images of Tough Women. Inness, S. A. (Ed.), Action chicks: New Images Of Tough Women in Popular Culture (ss.1-17). New York: Palgrave Macmillan.
  • Işık, E., (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Mencimer, S., (2001). Violent Femmes. Erişim: www.washingtonmonthly.com/features/2001/0109.mencimer.html
  • Özgüven, F., (2010, 26 Ağustos). Angelina! Erişim: www.radikal.com.tr
  • Shilling, C., (2004). Body in Culture, Technology and Society. Sage.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Public Administration
Authors

Onur Orkan Akşit This is me

Aslı Favaro This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Akşit, O. O., & Favaro, A. (2014). SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR. Humanities Sciences, 9(2), 44-58. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179
AMA Akşit OO, Favaro A. SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR. Humanities Sciences. March 2014;9(2):44-58. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179
Chicago Akşit, Onur Orkan, and Aslı Favaro. “SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR”. Humanities Sciences 9, no. 2 (March 2014): 44-58. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179.
EndNote Akşit OO, Favaro A (March 1, 2014) SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR. Humanities Sciences 9 2 44–58.
IEEE O. O. Akşit and A. Favaro, “SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR”, Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 44–58, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179.
ISNAD Akşit, Onur Orkan - Favaro, Aslı. “SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR”. Humanities Sciences 9/2 (March 2014), 44-58. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179.
JAMA Akşit OO, Favaro A. SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR. Humanities Sciences. 2014;9:44–58.
MLA Akşit, Onur Orkan and Aslı Favaro. “SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR”. Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, 2014, pp. 44-58, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0179.
Vancouver Akşit OO, Favaro A. SİBORG FİGÜRLERİ OLARAK SİNEMADA KADIN KAHRAMANLAR. Humanities Sciences. 2014;9(2):44-58.