BibTex RIS Cite

THE COMMERCIALIZATION OF CHILDREN`S TELEVISION BROADCASTING AND CHILDREN`S TELEVISION CHANNELS IN TURKEY

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 107 - 126, 01.03.2014

Abstract

All over the world, especially in the last quarter of the 20th century, emerging communication technologies and rapidly changing economic, social and political environments commercialized broadcasting sector at a great pace. Turkey was involved in this period of commercialization at the beginning of the 1990s; commercial broadcasters have reached a great number and variety. The commercialization of broadcasting sector led to the occurring of thematic television channels, which aimed to reach different target groups. The number of children`s television channels started to rise in this period and after the 2000s there has been a massive increase in establishing new children`s television channels. In Turkey, outside capitalized children`s television channels have started to broadcast at first and then national children`s televisions have been established. In this research, all children`s television channel broadcasting in Turkey and ownerships, target groups and program productions of the children`s television will be analyzed. The distribution of children`s channel and children`s broadcasting industry in Turkey are analyzed in the context of satellite broadcasting, cable TV, terrestrial broadcasting, IPTV and digital broadcasting platforms which transmits contents to public.

References

  • Altunok, E.A. ve Altunok, E., (2012). Animasyon Bakir Bir Alan Oluşturacağı İstihdam Fazla. Bilişim Dergisi. Ekim 2012, Sayı:147,120-16.www.bilisimdergisi.org/pdfindir/s147/pdf/120-127. Pdf. Erişim Tarihi: 13.01.2014‎
  • Ankaralıgil, N.. (2012). Avrupa Birliği’nin Görsel İşitsel Politikası ve Türkiye’nin yum Süreci Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü.
  • Baby TV.. (2014). Hakkımızda. https://babyTVturkiye.com/trabout.as px. Erişim Tarihi: 20.01.2014‎
  • Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü (BYEGM). (2013). Bir Bakışta Türk Medyası. Ankara: Altan Matbaa.

TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 107 - 126, 01.03.2014

Abstract

Tüm dünyada özellikle 20. Yüzyılın son çeyreğinde gelişen iletişim teknolojileri ve hızla değişen ekonomik, sosyal ve politik ortam, yayıncılık alanını büyük bir hızla ticarileştirmiştir. Türkiye 1990`lı yılların başında bu ticarileşme sürecine dahil olmuş, özel yayıncı kuruluşlar büyük bir sayı ve çeşitliliğe ulaşmıştır. Yayıncılık alanının ticarileşmesi, farklı hedef kitlelere ulaşmak isteyen tematik kanalların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Çocuklara yönelik televizyon kanallarının sayısı da bu süreçte artmaya başlamış, 2000`li yıllardan sonra yeni çocuk televizyon kanalları kurulmasında bir yükselme yaşanmıştır. Türkiye`de öncelikle yabancı menşeili çocuk televizyonları yayına başlamış, ardından yerli çocuk kanalları kurulmuştur. Çalışma kapsamında Türkiye`de yayın yapan tüm çocuk kanalları, çocuk televizyonlarının medya sahipliği, hedef kitleleri ve program üretimleri incelenmektedir. Türkiye`deki uydu yayıncılığı, kablo TV, karasal yayıncılık, ipTV ve dijital yayıncılık platformları bağlamında çocuk kanallarının dağılımı ve çocuk yayıncılığı sektörü analiz edilmektedir.

References

  • Altunok, E.A. ve Altunok, E., (2012). Animasyon Bakir Bir Alan Oluşturacağı İstihdam Fazla. Bilişim Dergisi. Ekim 2012, Sayı:147,120-16.www.bilisimdergisi.org/pdfindir/s147/pdf/120-127. Pdf. Erişim Tarihi: 13.01.2014‎
  • Ankaralıgil, N.. (2012). Avrupa Birliği’nin Görsel İşitsel Politikası ve Türkiye’nin yum Süreci Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü.
  • Baby TV.. (2014). Hakkımızda. https://babyTVturkiye.com/trabout.as px. Erişim Tarihi: 20.01.2014‎
  • Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü (BYEGM). (2013). Bir Bakışta Türk Medyası. Ankara: Altan Matbaa.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Public Administration
Authors

Nazım Ankaralıgil This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Ankaralıgil, N. (2014). TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI. Humanities Sciences, 9(2), 107-126. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183
AMA Ankaralıgil N. TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI. Humanities Sciences. March 2014;9(2):107-126. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183
Chicago Ankaralıgil, Nazım. “TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI”. Humanities Sciences 9, no. 2 (March 2014): 107-26. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183.
EndNote Ankaralıgil N (March 1, 2014) TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI. Humanities Sciences 9 2 107–126.
IEEE N. Ankaralıgil, “TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI”, Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 107–126, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183.
ISNAD Ankaralıgil, Nazım. “TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI”. Humanities Sciences 9/2 (March 2014), 107-126. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183.
JAMA Ankaralıgil N. TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI. Humanities Sciences. 2014;9:107–126.
MLA Ankaralıgil, Nazım. “TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI”. Humanities Sciences, vol. 9, no. 2, 2014, pp. 107-26, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0183.
Vancouver Ankaralıgil N. TÜRKİYE`DE ÇOCUKLARA YÖNELİK TELEVİZYON YAYINLARININ TİCARİLEŞMESİ VE ÇOCUKTELEVİZYON KANALLARI. Humanities Sciences. 2014;9(2):107-26.